Facebook Edgerank – visar hur intressant ditt innehåll är

Posted on oktober 27, 2012

8


Facebook har de senaste månaderna ändrat i sina tjänster speciellt för facebook pages. Det har blivit en hel del rabalder om det och en hel del missförstånd också.

Det hjälper inte till när traditionell media belyser det i sin rapportering från ett felaktigt håll (enligt mitt sätt att se det), men först lite bakgrund.

Bakgrund

1. Facebook fortsätter att växa (trots att många säger att facebook kommer att dö ut), i september var det över 1 miljard unika besökare till facebook…
Om man stannar till lite och funderar på det enormt stora antalet användare som finns idag på facebook och framför allt hur mycket information som skall delas ut i detta nätverk med blixtsnabb prestanda över hela världen. Bara denna enorma mängd information gör att man borde förstå att facebook försöker att strypa ner så att det bara når de personer som är mest intresserade av den.

2. facebook säger att det alltid kommer vara gratis, men det gäller som användare av ett personligt konto, INTE för att administrera en facebook sida. Facebook kommer aldrig heller ta betalt av en individ, men nog av de företag och organisationer som kan använda nätverken till sina egna behov. Jag tycker inte att detta är speciellt konstigt och egentligen en väntad utveckling, sedan om den nya varianten med sponsrade inlägg är bästa vägen att gå återstår att se.

3. Edgerank formeln har funnits ett bra tag även på sätt vis även bland dina facebook vänners uppdateringar, dvs du ser bara de som du integrerar mest med på väggen. I bilden nedanför ser ni hur edge rank är uträknat för facebook sidor.

Man kan med fördel läsa här vad facebook själva säger om saken page insights. Vill man ha uppdaterat och bra information om facebook rekommenderar jag www.facebookskolan.se .

4. Facebook har börjat en kampanj mot att ta bort oäkta facebook fans. Det finns fabriker i asien där människor jobbar med att gilla facebook sidor och i facebook tävlingar. Detta har inneburit att hel del sidor har tappat fans till sina sidor. Obs att detta betyder inte nödvändigtvis att sidor som har tappat fans på senaste tiden har köpt dem utan det kan vara deltagare i tävlingar (facebook appar) som gjort det och det smittar av sig på din facebook sida. Det i sin tur är ett hårt slag på din edgerank eftersom de köpta fansen inte kommer att engagera sig överhuvudtaget på din sidan, förutom att möjligtvis avgilla din sida efter ett tag.

5. Man har också rullat ut tjänsten offers, som är en typ av rabatt kuponger för dina fans som blir aktiva när ett fixt antal av fans har accepterat den, en s.k. sweepstakes . Tidigare måste man använda tredjeparts produkter för att kunna göra det. Man måste dock ha minst 400 fans till sin sida för att få tillgång till denna tjänst!

6. Facebook har börjat erbjuda företagen att köpa sponsrade inlägg på sina facebook fans väggar och det är detta som denna post kommer att handla om.

Sponsrade inlägg

Facebook har ändrat edgerank dvs hur många man når automatiskt för några veckor sedan. Samtidigt har de börjat erbjuda en tjänst till de som har en facebook sida att nå ut till 100% av sina fans och dessutom kan man välja ett alternativ att nå sina fans vänner. Fb tar betalt för denna tjänst. Hur mycket beror på hur många fans din sida har.
Detta har upprört många och när det dessutom skrivs braskande rubriker som på SVT att Facebook stoppar uppdateringar – om du inte betalar. Där första reaktionen är att man inte kan uppdatera sin facebook sida utan att betala. Det blev även en uppföljande artikel Så drabbas ideélla av facebooks nya vinstintresse . Där räknas upp ett stort antal upprörda aktörer internationellt som känner sig lurade.
(Även jag fanns citerad i den diskussionen på svt. Vad jag menade med nytt var att man inte skulle kunna göra en uppdatering utan att betala!)
Så här skriver  Facebooks PR-ansvarige i Norden, Jan Fredriksson i artikeln.

Man behöver inte betala om man är nöjd med den spridning som ens statusuppdateringar ger utan att betala. Spridningen beror i grunden på hur mycket ens fans engagerar sig i företagets kommunikation på Facebook, vilket ofta beror på hur engagerande företagets uppdateringar normalt är. I de fall företag använder promoted posts är det ofta för särskilt viktiga och troligen engagerande uppdateringar. Dessa har troligen både företaget och användaren nytta av att se mer av.

Och det är precis som jag ser på detta också!

Jag kan inte riktigt förstå hur man menar att även facebook sidorna skall vara gratis för all tid för facebook sidorna eftersom  det är enorm skillnad på att ha en personlig profil och ha en facebook sida, sedan spelar det ingen roll om man är en organisation eller ett företag.

Vad kan man göra då?

För det första så finns det inget som säger att bara för att flera ser ens post att flera kommer att engagera sig eftersom edgerank söker upp dina mest engagerade fans dvs de som brukar engagera sig i dina poster. Varför dessa är så intressanta för företag och organisationer är att de sprider din information bland sina vänner.

I debatten på twitter med journalisten Nanok så visade  Rogeraberg upp siffror från facebook sida som han jobbar med. Där kan man se att det inte är någon nämnvärd skillnad i reach. Jag har liknande erfarenhet från de sidor som jag är med och administrerar.

Sammanfattningen

Fixering med antalet fans till en facebook sida hör mera till traditionella mediers mätningsmetoder, för det är antalet engagerade fans som är det viktiga. Självklart är det många marknadsföringschefer/VD:ar som stressar efter att få så många fans som möjligt och det har varit ganska svårt att förklara att det engagemanget som är det viktiga. Det som facebook har gjort är att man nu kan mäta hur många fans som är aktiva och för de som jobbar med facebook sidorna kan man nu se vad som engagerar fansen. En lyx som inte fans för bara några år sedan!

Några viktiga saker att tänka på:

  • De flesta undersökningar visar att man inte skall uppdatera för ofta, utan max en par gånger per dag.
  • Har man något speciellt viktigt så kan man fundera på att köra ett sponsrat inlägg till alla sina fans och kanske även till deras vänner, men absolut inte alla de inlägg som man sätter upp! Det blir både dyrt och förmodligen inte speciellt verksamt

Visst kan jag förstå om man har köpt fans via annons kampanjer och på andra sätt skaffat dem att man tycker att det blir att betala ytterligare en gång till via sponsrade inläggen. Det är helt enkelt en svår balansgång för facebook och sist och slutligen hänger det på hur facebook användarna motar att få sponsrade inlägg på sina väggar. Om väldigt många börja köra sponsrade inlägg så kommer det säkert att uppfattas negativt.
Så man får hoppas att man använder denna nya möjlighet på ett smart sätt.

Det handlar helt enkelt om att skapa relevant och engagerande innehåll på sin facebook sida, så når man alla sina engagerande fans utan att betala något extra.