Movember 2012

Posted on november 1, 2012

3


Väldigt många känner till rosabandet kampanjerna, men att det finns en motsvarande för män är mindre känt.
Den går i korthet ut på att man skall odla mustasch under en månads tid och samla in pengar till att bekämpa cancer. De som har skäggväxt/mustasch sedan tidigare rakar bort  den på morgonen den 1:a November och låter den sedan frodas under en månads tid.
Självklart är tanken att man skall även prata om cancer som sådan. Jag tycker att Ungcancer i Sverige beskriver mina känslor för cancer riktigt bra med sitt #fuckcancer projekt.

En betydligt yngre version av Mazen Toronto 1983

När Raffe på Club paf förslog att vi skulle ställa upp med ett lag var det inga snack om att jag skulle deltaga. (Här hittar ni vårt lag clubpaf ) Vi har nu 29 stycken på paf som har ställt upp och som kommer att odla mustascher för allt vad de kan:)

För mig personligen gällde de att raka bort min mustasch som i praktiken har funnits påklistrad där sedan tidigt 80-tal. Min kära fru och även mina barn har tjatat om att jag skall ta bort den, men det är ju som att säga att jag skall göra mig av en mycket god vän. Vi har upplevt så mycket tillsammans.

Nåväl i morse följde jag reglementet till punkt och pricka och rakade bort mustaschen. Min fru visste inte om det, så jag går till henne och tittar på henne och hon undrar vad som är på gång. Det tog en bra stund innan hon märkte vad som var annorlunda med mig. Redan här har jag blivit en stor vinnare🙂 Det har hänt att hon frågar om jag märker vad hon har ändrat om det sedan är att hon ändrat frisyren eller något och jag märker nog en förändring

men det kan vara svårt att sätta fingret på exakt vad som har förändrats. Nåväl det kan vara bra att ha detta som exempel i bakfickan🙂

Jag gick sedan till min mellersta dotter och frågade om hon visste vad jag hade förändrat. Hon tittade på mig och kom inte på vad det var, så jag satte mitt finger på överläppen. Då sade hon, har du satt läppfett på munnen….

Även min äldsta dotter gick bet på att se vad som var annorlunda.

För mig känns det jätte konstigt, allt från att det är något som saknas på min överläpp till att när jag åt lunchen så var det en annorlunda upplevelse att äta och speciellt dricka vatten kittlade på min överläpp.

Lagtävling

Det pågår som sagt var en lagtävling runt omkring i världen och i varje land finns det en egen leaderboard.
Just nu ligger Club paf på tredje plats av 131 lag. Så snälla gå in och donera pengar till vårt lag så att vi kan bli bästa laget i Finland. Alla pengar går till cancerforskningen i Finland.

Om ni vill donera till vårt lag, Klicka här Donera  
Jag kommer att sätta ett foto för varje dag hur mustaschen utvecklar sig under november månad. Min Movember profil

Taggat:
Posted in: PAF, Personal