Let the user tell the story (del 7) – Humor

Posted on november 25, 2012

1


När man skall berätta en historia så hänger det mycket på hur den berättas.

Hur den skall berättas beror på olika faktorer som vem är åhörare, vad som skall sägas, vad är din egen bakgrund och vilka signaler du ger när den berättas och till sist var någonstans är scenen.

Sedan ingår förstås den klassiska indelningen som man har i retoriken Ethos, Pathos och Logica. På P1 har finns det en intressant podcast serie om just dessa. Jag rekommenderar den! länk

Min erfarenhet av humor

Populär

Jag är född och uppvuxen i en liten ort som heter Geta, skolan var inte stor vi var ca. 5 personer per årskurs. När jag gick i årskurs tre flyttade en ny familj till Geta och min klass  fick en ny elev. Killen blev snabbt populär i skolan. Han hade varit med i en riktigt långfilm och fått spela fotboll med bl.a. Ralf Edström. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fimpen

Vad har detta med humor att göra? Jo det var då jag insåg att det är vem som säger skämtet som kan vara viktigt.

Hur jag kom fram till det var att när jag berättade en ”rolig” sak så skrattade ingen, men ofta så sa den nya killen samma sak en stund senare, att jag sade och då skrattade alla. 

Min slutsats av det var att han var populärare eller så sade han det på ett bättre sätt. Men den troligaste orsaken var nog att han var alfahanen i vår grupp.

Bjuda på sig själv 

En av de kanske mera märkliga erfarenheterna  jag haft av humor, måste nog vara när jag arbetade som högstadielärare i mitten på 90-talet.

Rasterna och lärarrummet var ett andningshål där vi lärarna pratade om allt möjligt och  det var många som skämtade för att lätta upp stämningen. Det fanns en kollega med samma humor som jag. Ibland var det jag som hann först säga en kommentar och ibland var det han som sade det jag tänkte säga. Det mycket märkliga var att när jag sade det, så skrattade kollegorna och när han gjorde det, så skrattade inte kollegorna, de kunde t.o.m. bli sura och stötta…

Det blev extremt tydligt när han och jag blev avtackade, när vi valde att byta arbetsplats. När rektorn avtackade mig så var det de vanliga tackorden, men när han skulle avtacka min kollega så sade han bara

– att det skulle bli skönt att han slutade…

Jag funderade mycket på det och min enda slutsats är att skillnaden på min kollega och mig var att han aldrig bjöd på sig själv.

Faran med att aldrig bjuda på sig själv är att de andra inte är säker på om man skämtar eller att man bara är elak. Och är inte folk säkra på hur man är, så tolkar man det negativt! Och det är nog bara att konstatera att man kan komma undan med väldigt mycket om man bara bjuder på sig själv🙂

Bakgrunden

Förstås betyder utseende/bakgrund mycket och detta nyttjar många i sin humortaktik. En god vän var med om bilolycka i början på 90-talet. Han blev tyvärr förlamad i den. Han var mycket på ett rehabiliteringscentrum i Stockholmstrakten. Jag var och hälsade på honom där några gånger.

Jag och min kompis satt i ett samlingsrum med några andra handikappade, när en kille utan ben i rullstol kom in rullandes i rummet. Han hade nyligen blivit av med sina ben när han hade blivit överkörd av ett tunnelbanetåg.

Då sniffade en av deltagarna högljutt och sade sedan 

– usch vad det plötsligt började att lukta fotsvett här.

Varav samtliga började gapskratta utom jag, för jag blev smått chockad för en liten stund.

Jag tycker att det är helt underbart att man kan använda humor på detta sätt för att bearbeta olika typer av tragedier och öden. Självklart skulle inte en icke handikappad person sagt detta, för det hade blivit totalt helt fel.

Detta nyttjar många standup komiker, de använder sin bakgrund som komisk plattform, om det sedan är att man är skåning, polis, invandrare, homosexuell eller någon typ av minoritet så går det mycket bra att skämta om sig själv eller sin grupp.

 

Det oväntade

En bra effekt kan det också vara när någon säger något oväntat.

Jag var klasslärare tillsamman med en lärarkollega. Min lärarkollega var en äldre försynt religiös man.

Nåväl det var Temadag i skolan och han och jag följde med vår klass 8D till de olika stationerna. En av stationerna var sexual kunskap och föreläsaren var en frispråkig ung kvinna. Mitt i föreläsningen frågade hon.

– Varför tycker killar att de inte är skönt att använda kondom? 

Det blev mycket tyst i klassen, efter en liten stund knackar min lärarkollega till mig och viskar

– Det är som att bada med sockorna på…

Det kom så otroligt oväntat så jag börjar gapskratta i det tysta klassrummet, efter det hamnade vi att svara på många av frågorna.

Det skulle inte alls ha varit lika roligt om det kommit från en frispråkig person.

Scenen

Var någonstans man berättar ett skämt har en stor betydelse och även till vem. Det kan även ha betydelse i vilken situation, så tajming är av högsta vikt.

Jag var i 20-års åldern och hade lånat min fars pickup. Det var på hösten och mörkt ute när jag körde mot centrum i Geta. Väl i centrum blev jag stoppad av en polispatrull som hade alkotest. Jag blåser i alkomätaren och polismannen går fram till min strålkastare för att kunna läsa av mitt värde. När han kommer tillbaka, så säger jag

– oooh kan man kolla belysningen med den också?

Det var nog tur för mig att jag inte hade något utslag på mätaren, för hans reaktion var,

– körkort, registreringspapper NU!

och så gick de genom hela bilen tills de hittade något som de kunde anmärka på.

Det är tyvärr sällan en bra idé att skämta med ordningsmakten eller någon annan som är i maktposition. Då skall man ha torrt på fötterna.

Sammanfattningsvis

Humor är ofta en säkerhetsventil som gör att man kan ta upp känsliga ämnen, men måste göra det på rätt sätt. En bra historia kan spridas mycket i den analoga världen det samma gäller i den digitala.

Det viktigaste är att man bjuder på sig själv!

Länkar

 

Taggat: