Myspace, vilken comeback

Posted on december 1, 2012

3


Jag fick äntligen mitt myspace beta konto och det var med stort intresse jag började att undersöka det nya myspace. I den gamla Myspace hade jag visserligen ett konto, men den var totalt ointressant för min del.

Om man tittar lite bakåt i tiden så är det flera aktörer som testat att använda musik som sociala nätverk. Apple försökte med sitt ping och det lyckades aldrig komma igång, ett av problemen var att man inte kunde enkelt bli vän med sina nätverksvänner. Där var facebook smarta genom att bara efter ett dygn ta bort kopplingen till facebook. Så slutsatsen är att fast man har tillgång till väldigt mycket musik måste man ha tillgång till sina vänner.

I samma veva kom spotify ut med sitt utbud och det genialiska att gå ihop med facebook, så gjorde att man fick sina vänner på köpet. Jag har ett spotify pro konto, men mycket snabbt blev det kidnappat av min äldsta dotter🙂 Visst kan man dela spellistor och få bra tips om musik, men någon plattform för att diskutera musik är det inte enligt mig. Det är lite av facebook’s dilemma att ju mera tjänster de kopplar in i sitt flöde, desto mindre intressant blir det för de som är riktigt intresserade av något specifikt.

Nya Myspace.

Efter att ha testat det i några timmar tycker jag att de har fått med en dimension som saknas i både iTunes och Spotify dvs storytelling.
Plattformen utgår från ett enkelt nätverks gränssnitt med en spelare som är integrerad i layouten. Det är busenkelt att hitta musik man söker efter och sätta den i en spellista. Jag har tyvärr inte lyckats få någon myspace vän i nu. Man får 5 stycken invites som man kan bjuda in vänner med. Man får anta att när nya myspace blir publikt så kan man koppla ihop sig med twitter, facebook, foursquare osv för att enkelt hitta sina bekanta.

mitt myspace konto

mitt myspace konto

Här en prinstscreen från musikspelararen

myspaceSpelaren

Nästa bild visar hur storytelling delen ser ut.

myspace_mixed.jpg

 

 

De verkar som de även har lyckats att göra avståndet kortare mellan artisterna och deras fans. Åtminstone får man den känslan.

Här kan direkt lyssna på artistens låt

Här kan direkt lyssna på artistens låt

 

Förstås är det många frågetecken som vilken är business modellen så att de artisterna och skivbolagen är nöjda och hur många kommer att ta denna tjänst till sitt hjärta. I mitt fall har de definitivt snott mitt hjärta❤