#SES, jag är redo för nästa steg

Posted on december 6, 2012

1


Bakgrund

Jag har nu föreläst om sociala medier sedan 2010, min grej har varit att försöka förklara vad egentligen sociala medier är för någonting. Då har jag utgått från fyra olika grundelement:

  • Kommunikation, en bakgrundsbeskrivning om hur vi människor har kommunicerat och hur olika generationer gör det
  • De olika verktygen, en genom gång av de viktigaste Sociala media verktygen, som facebook, twitter, linkedin, instagram osv
  • De tre P:na, Privat, personligt och professionellt
  • Den nya ekonomin

Beroende på vem jag har föreläst för har innehållit varit lite olika. Det är förstås helt olika behov som Nordiska ministerrådets kommunikatörer, finska kyrkan, banker, advokat firmor eller 12-åriga skolbarn har, men det finns även mycket som är gemensamt.

Det absolut ambitiösaste har varit en föreläsningsserie på 16 lektioner för IT och marknadsföringslinjen på Ålands Högskola.

Learning by doing

Jag tror mycket på ”Learning by doing” och ända sedan mars 2009 när jag på allvar började titta på sociala medier så har jag testat och försökt använda och förstå mekanismerna bakom de olika kanalerna. Jag uteslöt inte heller traditionell media, så jag har skrivit krönikor i tidningar för att förstå det formatet. Jag körde en program serie om socialmedia live i radio (10 program och då skötte man allt själv från musiken till telefonväxel) och har medverkat i en tv panel. Gemensamma nämnaren har varit sociala medier.

Sedan januari i år har jag fått jobba i praktiken med marknadsföring i sociala medier eller att skapa engagemang och storytelling.
Jag har fått jobba med renodlade facebook kampanjer på våra olika marknader som t.ex Spanien och Sverige, men även storytelling event som pafcharity seglatsen till SSWC i augusti eller som mitt ökampen projekt som jag gjorde innan jag började på paf

SES – Storytelling, Engagement, Stickiness

Mina praktiska erfarenheter av att jobba operativt i både digitala medier och i crossover kampanjer har nu kokat i hop till ett material, som jag är redo att presentera och diskutera med andra intresserade.
Det handlar helt enkelt om att jag har börjat fokusera på hur man jobbar rent operativt med sociala medier för att skapa långsiktiga relationer med sina kunder.

Min tes för det är att man först måste attrahera dem med storytelling och ännu bättre om de berättar din story. Sedan gäller det att skapa ett engagemang hos dem och nyckeln till det är att man bjuder på sig själv och visar respekt för dem. Lyckas man upprätthålla detta så kommer man att skapa stickiness. Sedan skall man förstås ha någon intressant tjänst eller produkt som man kan erbjuda dem.

Underbara twitter

Eftersom mitt jobb på paf tar upp väldigt mycket av min tid så har jag legat lågt med externa föreläsningar, så jag har inte aktivt sökt tillfällen att köra min presentation och tankar. I veckan var jag hemma i feber och twittrade om ditten och datten.  Jag twittrade bl.a  med @PaulinaOrell från Göteborg och plötsligt frågade hon

– om jag var på väg till Göteborg och föreläsa?

Det hade jag inte, men jag har ärenden ändå till Göteborg, så vi började att spåna om att ordna en tweetup där och så kör jag min föreläsning på den tweetupen. Sagt och gjort, vi skapade en facebook grupp och bestämde datum till den 14:e januari, där man kan anmäla sig och förhoppningsvis blir det en riktigt bra diskussion om hur man kan jobba rent operativt i olika branscher under den träffen.

SES2012.001

Här en översikt vad jag tänkte prata om.

Innehåll i föreläsningen

Innehåll i föreläsningen

Här kan man anmäla sig http://twtvite.com/ses och eller gå med i vår facebook grupp.

Taggat: