facebookhändelser 2012

Posted on december 25, 2012

2


Facebook har vuxit från 800 miljoner till över en miljard aktiva användare under 2012. De har blivit introducerade på börsen och hunnit

testat en hel del nya funktioner som bland annat har skapat en hel del irritation bland användarna.

30 Mars, Timeline till facebook sidor

grafiskamåttNu fick äntligen företag och organisationer tillgång till timeline och de funktioner som man släppte till användarna i slutet på 2011.

De som man ser oftast i användning är ”Cover foto” som ger en möjligheter att framhäva en snygg grafisk header till sin fb sajt. Tabbarna fick även de ny plats och där kan man sätta sina kampanjer(appar) mera synligt.

”Milestone” kom till för att framhäva någon speciell händelse som man har haft i sin verksamhet. En liknande funktion är ”Highlight” men då mera för ta fram en status uppdatering temporärt så att den syns tydligt i ditt flöde.

Att ”pinna” en status gör att den kommer överst på din vägg detta kan också vara bra att göra om man vill puffa för något speciellt på facebook sidan.

About eller Om som den heter på svenska har fått en mera central plats på sidan.

17 maj, Facebook på börsen

En av de större händelserna var att facebook introducerades på börsen. Introduktionskursen var 38 dollar, men efter ett kort besök till 42 dollar så sjönk den till betydligt lägre nivåer. Man kan tydligt se att aktie introduktionen skapat ett tryck på facebook att bli mera lönsamt och att de testar mera funktioner som kostar för de som har facebook sidor. Jag tror inte att man kan räkna bort facebook på långa vägar i nu. Hittar de rätt nivå i att ta betalt från de som vill nå ut i världens största nätverk utan att användarna känner sig för nerlusade med reklam, kan de bli en riktigt bra kassako för facebook, men för att de skall fungera måste användarna tänka efter vad de gillar för facebook sidor och facebook att inte ge för stora spam möjligheter till sidägarna.

aktien

Oktober, Edgerank och sponsrade inlägg för sidor med mera än 400 fans

I mitten på oktober började facebook rulla ut möjligheten för sid administratörer att marknadsföra sin uppdateringar. Det innebär att man kan försöka nå en större grupp av fansen som man inte annars skulle nå ut till. Detta är i grunden en bra sak men det som jag är tveksam till är att man kan få sin status synlig på dina fans vänners facebook väggar. Detta uppfattas nog inte speciellt positivt bland facebook användarna och är förstås väldigt frestande för olika marknadsförare som inte tänker på att man kan reta upp många som inte har valt att följa ens facebook sida. Det blev också i samband med detta missförstånd att att man inte nådde ut till alla sina fans och att man måste betala för det. Det man hade missat var att facebook har använt en formel som heter edgerank i flera år. Syftet med den är flera, men i grund och botten handlar det om att dina facebook uppdateringar kommer bara att visas hos dem som har gillat, kommenterat eller delat dina uppdateringar.

Edgerank

Sammanfattning

Det var definitivt ett turbulent år för facebook, men fb ökar stadigt i hela världen och jag har svårt att se något som skulle dra ner på den utvecklingen under 2013. Jag tror dock att under 2014 måste flera myndigheter och företag börja erbjuda nyttotjänster för att den stora massan skall hållas kvar. Det är ju också märkligt om inte företag och myndigheter tar vara på möjligheterna att kommunicera med sina kunder och innevånare. De måste dock lära sig att göra det på rätt sätt, att inte försöka sälja via annonser utan ge ett mervärde åt sina kunder för då kommer de att tjäna på det i det långa loppet.

fbVSinternet

Posted in: Facebook, krönika