SSMX i ny skepnad

Posted on februari 24, 2013

1


 @axbom ritade

Vinterminglet eller SSMX som den officiellt heter numera arrangerades för tredje året. Det nya i år var arrangörerna och platsen för eventet. De nya arrangörerna Carro och Niklas Dahlqvist lyckades få till en betydligt mera ”SSWC” liknande känsla i sitt arrangemang än de tidigare årgångarna och där spelade säkert också lokalen Hilton Slussen in. Waterfront är för stort och opersonligt.
Jag var i fjol på SSMX för första gången då jag ordnade ”svenska mästerskapen” i foursquare, med Karin Bäcklund som slutvinnare… (inte helt överraskande ).
Förutom intressanta föreläsningar så fick man chansen att träffa twittrare som man har umgåtts med i cyber, men även nu ansikte mot ansikte.

Årets SSMX var ingen skillnad ur det perspektivet. Jag fick äntligen träffa Chalotte da Silva, Johannes Sundlo , Sarah Bernhardt och Anders Sporring. Sedan förstås en hel del nya bekantskaper och framför allt alla andra som man har lärt känna under dessa år i Sociala medier.

Sessionerna

Den första sessionen jag gick på, handlade om Scandic’s ”Hela helgen Mys” som man lanserade under hösten 2012 och resultatet från den. Det var en s.k 360 graders kampanjen så det var både traditionella kanaler samt sociala media kanaler som användes.

Den som presenterade den var Therese Reuterswärd och hon gick igenom vilka insatser de hade gjort och den som gjorde det praktiska arbetet och och planeringen var Karin Eriksson. Karin satsade på att göra den enligt hollywood modellen genom att göra kampanj före (teaser, läs trailer) under själva kampanjen (filmen) och efter (Bloopers, behind the scen). De annonserade på facebook till de relevanta grupperna som de riktade in sig till.
De fick över 6 000 nya följare till den svenska och finska scandic sidan under kampanjen. Engagemanget på deras facebook sidor ökade radikalt under själva kampanjen.

I länkarna i facebook annonserna fick det inte många bokningar, men däremot kunde man spåra väldigt många bokningar som kom från facebook. Therese slutsats är att folk på facebook tipsade sina vänner om erbjudandet och att det därifrån gick till scandics webbsida och köpte paketet. Detta är helt i linje med mina egna erfarenheter och det är att för att någon skall nappa på något erbjudande så måste det komma från någon man redan känner och har förtroende för. Helt enkelt en digital variant av word to mouth.

Om ni vill höra och se vad hon gick igenom kan ni se filmen här.

13 megatrender inom sociala medier 2013.

Denna session var det egentliga enda finska inslaget under SSMX.
Susanna Tirkonnen som jobbar med research och communication på m-brain berättade om de 13 trender hon såg framför sig under 2013.

  1. Social Media moves beyond engagement
  2. Find the influencers. För att få igång spridningen och ambassadörerna
  3. Augmented reality /touchscreen, smarta glass som kan ge information till användaren. Typ google’s glasögon se videon nedan.
  4. Sensory intelligence. Håller koll i ditt liv och meddelar t.ex när växterna behöver vatten eller om kylskåpet är tomt.
  5. Mobility, kommer att booma under 2013,med det menas i de bredare massorna, snart säljs det mera smartboards än datorer. Socialmobil web
  6. Gamification drives customer engagement Exempel Healthcare organisationer i Afrika använder gamification för att engagera människor.
  7. Online and offline connection, ex. Bonniers publications Print attraherar 12-20-åringar. Att knyta ihop de olika världarna i produkterna.
  8. Big data , number crunching, qualitative data helt enkelt att börja monitorera all kommunikation som sker mellan kunderna gällande dit brand och hantera servicen till dem via kommando centraler. Nestle och Dell är bra exempel på företag som kommit långt i denna fråga.
  9. Do or Die, viktigt för företag att verkligen gå in och bli sociala. Susanna hade frågeställning gällande hur det kommer att gå för yahoo, google+, MySpace under 2013.
  10. More and varied social networks, exempel på nya nätverkstjänster Mindmixer , Nextdoor och app.net
  11. Hyper-local commerce , small business, local investors, shopify.com social webbshops tjänst
  12. Collaborative consumption, Hyra service, byta tjänster, soff-surfning exempel på tjänst swap.com
  13. Evolution of the marketing team, some moves beyond the marketing team. Social media tänket måste ut i hela organisationen.

En helt bra framtidsspaning och frågeställningar som Susanna tog upp. Det klart bästa citatet var:

20 % av 6-åringarna vet hur man startar och använder apparna på smartphones, 10 % av 6-åringarna vet hur man knyter skorna…

Från idé till Succé

Den tredje föreläsningen som jag var på handlade om processen för att produkt eller tjänst skall lyckas.

P A Hedin som jobbar på Eniro berättade om sina erfarenheter från olika världsdelar om produktutveckling. Det finns många med exakt samma idé ute i världen så det är många andra faktorer som spelar roll, som timing, snabbhet och marknadsföring.

bild-3

Incheckningar kommer det att bli mainstream i Sverige?

Det var en diskussion som Karin Bäcklund och Daniel Erkstam höll i. Foursquare, facebook och Gowalla togs upp och något direkt svar kom man inte fram till. Dock en stor efterlysning på någon som tar fram olika scoreboard listor från foursquare.

Video från sessionen

Tack Carro och Niklas för ett mycket trevligt arrangemang! Jag hoppas att man samlar alla sessions som blev filmade på http://www.ssmx.se sidan. Jag uppdaterar när jag har dem tillgängliga. T.ex Hampus Brynolf som jag missade😦 och @agaton nya some tjänst.

Länkar: