Att leverera context

Posted on mars 2, 2013

0


För några veckor sedan slog det mig att trots att det kan vara ganska tvära kast mellan mina tidigare arbeten, lärare, business Intelligence konsult och nu sedan ett år tillbaka Social media marketing så finns det en röd tråd.

I alla tre handlar det om att ge relevant information till rätt personer vid rätt tidpunkt.

I läraryrket är det ganska givet om man håller en lektion i Fysik så skall den gärna handla om just det också. Utmaningen som lärare åtminstone i högstadiet var att motivera eleverna att lära sig om t.ex fysik eftersom de inte hade valt det själva.
Mitt knep var att ibland överdriva, ljuga eller göra något annat oväntat för att skapa intresse och få dem att tänka efter. Vid en fysiklektion som handlade om gravitation så frågade jag eleverna varför astronauterna ”studsade” när de var på månen? Eleverna gissade och en elev sade att det var för att månen är gjord av vitt gummi.
-Jag sade att det var helt korrekt svar.
Det blev tyst en liten stund och man såg att de verkligen funderade, till slut sade en elev att det kan inte stämma.
– Jag sade att hen hade rätt och förklarade att månens tyngd är 6 gånger mindre än jordens och därför är man sex gånger lättare på månen, men har samma styrka som på jorden.
Jag träffar fortfarande före detta elever som kommer ihåg detta.

Business Intelligence
I mitt arbete med stora datamängder så handlade om att i en digital miljö säkerställa att rätt person fick rätt data vid rätt tidpunkt. Man kunde dela in det i två olika behov, i det ena fallet visste man exakt vilken information man var ute efter och då skapade man detaljerade rapporter som filtrerade ut exakt det man var ute efter.
I det andra fallet visst man inte exakt vad man ville veta, men kunden behövde en helikopter vy för att kunna se avvikelser. Tekniken bygger på så kallade OLAP kuber där informationen är kategoriserad enligt olika dimensioner. En dimension är nästans alltid tid, men sedan kunde vara allt från kön, ålder, bostadsort, intressen, yrke och så vidare. När man sedan korskör olika dimensioner på stora datamängder så får man en bra överblick. Det knepiga var att definiera dimensionerna och ställa rätt frågor till användarna.
När kunden sedan hittade en avvikelse var det bara att borra sig ner i avvikelsen för att få reda på detaljerna.

IMG_0361
Social Media Marketing

I jämförelse med traditionell marknadsföring där man mera eller mindre skjuter med hagelbössa typ TV-reklam eller annonser i dagstidningar, så kan man i dagens socialmedia kanaler rikta och vikta sina annonser till rätt målgrupp och vid rätt tidpunkt. Utmaningarna är att veta i vilken kanal och på vilket sätt man skall använda dem så att de inte uppfattas som påträngande.

Det gäller att hitta intressegrupper som passar ihop med din produkt och identifiera vilka som är ”ledarna” och som kan sprida ditt företags varumärke.

Se gärna på denna TED film med Seth Godin om det nya sättet att marknadsföra.

Taggat: