Lite funderingar runt Klout #SXSW

Posted on mars 7, 2013

2


AustinNär man är på ett evenemang som South by Southwest #SXSW med en stor mängd early adopters och nördar, så är det inte direkt visitkorten som är hårdvaluta. Utan att man har en närvaro i Socialamedier. Det är sällan man byter sitt twitter namn(typ aldrig), men mailadresser kommer och går, främst då de som är kopplade till din arbetsplats. Rent professionellt är ju LinkedIn för att byta visitkort. Det säger inte alla gånger så mycket om personens inflytande, så om man är intresserad av hur personen agerar i Sociala medier, så kan Klout vara ett sätt att få en inblick i det.

Klout

Klout har debatterats ganska mycket ända sedan dess tillkomst. Det man kan konstatera att klout mäter hur mycket en person engagerar i sina nätverk. Däremot finns det ingen direkt koppling om att den personen har stort inflytande i sitt nätverk. Det kan vara att personen i fråga har stort Facebook nätverk och postar gulliga kattbilder och att folk gillar dem eller att man automatiskt postar kända citat på twitter som folk skickar vidare i sina nätverk och därmed får stort engagemang.

Däremot kan man hitta personer som har stort inflytande och som företag vill man gärna hitta sådan personer som är ledande inom sina nätverk eller ännu hellre som är bryggor mellan olika kluster. Vi kan kalla dem för tribeleaders och brobyggare.

Tribeleaders

Tribeleaders är personer som har många följare som lyssnar på vad de delar med sig. Man kan köpa uppdateringar av dessa personer, men ofta så genomskådar flöjlarna detta, så nyttan är begränsad. Ett exempel på tribeleader är Christiano Ronaldo i Real Madrid. Han tar 15 000 € för att posta en tweets med ditt budskap. Han har 15 miljoner följare. Det kan dock vara skäl att kolla upp hur många av hans följare är aktiva på twitter och från vilka länder de kommer.

Det optimala är att få en tribeleader att känna att din produkt passar densamma personlighet och värderingar, för då kommer den att ha mycket större genomslagskraft bland följarna.

Nackdelen med en tribe kan vara att det bara är ledaren som är den som sprider info och då fastnar det i den gruppen.

Brobyggaren

Det som är typiskt för en brobyggare är att den har två eller flera kluster med t.ex vänner (FB) eller kontakter på linkedIn. Det kan vara att man har ett kluster som har med ens geografiska ort och vänner som har stött på under sin livstid. Det andra klustret kan vara baserat på ett starkt intresse som man har eller arbetskontakter/kollegor. Det som är signifikativt med dessa brobyggare är att de snappar upp intressanta saker i det klustret och när de publicerar det i sitt nätverk så ser det andra klustret informationen.

En person kan förstås både vara tribeleader och brobyggare. Man kallar dem även för Node Zeros de som passar in för din produkt/tjänst

Ett exempel på en kampanj som hade identifierat tribeleaders och brobyggare är videon Gangnam Style. De sökte upp Node Zeros inom musik branschen och fick dem aktiverade att sprida filmen.

Om man är intresserad av hur andra resonerar runt hur man kan hitta Node Zeros kan denna artikel vara bra läsning ”recognising the ripple and identifying your sites influencers”

bild-3

Klout nyttan ur ett personligt perspektiv.

Klout kan visa på ett övergripande sätt vilka saker som engagerar i dina nätverk och hjälpa dig att förstå vilka mekanismer som gör att folk delar med sig. Detta kan vara värdefullt om din uppgift är att lära personer eller företag att förstå vilka saker som skapar engagemang.

Visst förekommer det redan att smarta företag håller koll på personers klout poäng. T.ex om man checkar på ett hotell kan du bli uppgraderar till sviten för de räknar kallt med att du blir glatt överraskad och skickar ut detta i dina kanaler och de får billig marknadsföring.

Den bransch jag jobbar i, har lite problem med att hitta relevanta titlar vad man arbetar med. Det var liknande var det i Internets början, då kunde man ha titeln internet specialist….
I dagsläget skulle det vara ganska häftig titel. I många HR avdelning så finns det typ tre titlar Socialmedia specialist, expert eller manager. Om man då är t.ex på en konferens som SXSW kan klout poäng vara en broöppnare för att få uppmärksamhet hos likasinnade men som inte känner till vem man är.

Sammanfattning
Att ha en hög klout betyder inte per automatik att man har stort inflytande, men det vet man inte förrän man har tittat på vad personen sätter in för innehåll och på vilket sätt. Det är precis samma logik att bara för att man har en närvaro på socialamedier betyder inte att man är social.

Klout visar helt enkelt hur mycket engagemang dina uppdateringar skapar i de kanaler som du har uppkopplade mot Klout.