Dag 1 – South by Southwest

Posted on mars 8, 2013

1


Då har den äntligen startat årets SXSW, om det var knepigt i fjol att komma in på en populär session, så är det ännu knepigare i år. Det finns ingen förhandsbokning på en session, utan först där är det som gäller. Det är ännu flera deltagare i år än i fjol och eftersom första dagen inte har så många sessioner blir trycket stort på det fåtalet som finns. Jag hade tänkt besöka en session på morgonen, men det var bara att lägga ner, eftersom kön hade bildats två timmar före sessionen skulle börja och man kom inte ens in i byggnaden.

Öppningen av SXSW

sxswMin första session blev istället det officiella öppnande av SxSw.
Hugh Forrester Interactive Director för SXSW Interactive berättade om årets upplaga och det kanske mest spännande var att de som arrangörer hade bestämt sig för att slå ett slag för social good. De hade valt åt två projekt, ett av dem handlade om ett återuppbyggnads projekt i New York i dyningarna från stormen Sandy.
Efter Hugh kom årets första keynote speaker, Bre Pettis CEO Makerbot Industries.
Han berättade om resan som de har gjort med för ”3D Print” maskinen. De startade bolaget 2009 och redan då var de med på SxSw och kollade intressant bland deltagarna med sin prototyp. De fick blodat tand efter mottagandet de fick och har nu kommit gång riktigt bra med försäljningen.
Han visade i vilka olika områden man nu ha börjat att använda deras produkt, allt från i skolarbete till att laga saker som går sönder till att skapa och se dem komma till rent fysiskt.

The New industrial revolution.
Powered by passion, innovation, iteration and the ability to make things on your desc or coffee table

Jag är benägen att tro att detta kommer att förändra våra beteenden hemma och om några år är detta lika självklart att ha hemma som en tradiotinell skrivare. Speciellt när man dessutom kommer att enkelt kunna skanna in och kopiera föremål. De släpper en 3d skanner produkt nu i höst.

Graph Search

Efter det tog jag mig ut till AT&T konferencier center för att lyssna på en paneldebatt om den nya Facebook tjänsten Social Graph. De började sessionen med att fråga hur många som hade tillgång till betan. Det var ungefär 10 personer i publiken. Det är inte speciellt många i nu som har fått chansen att testa den.
Ett av uttalande var att ”Social Search is finding Relationship and frequency behaviour”.

De var också överens om att konsumenterna får mindre nytta, men för lokaliserade appar och tjänster är det smått revolutionerande. Det är också förmodligen de mindre företagen som kommer att kunna nyttja denna tjänst bättre än de större företagen. Helt enkelt på grund att de stora företagen har så många kanaler som de skall hålla koll på.
Jag frågade på twitter en av panelmedlemmarna (Natanya Anderson Dir Social Media) hur många kanaler hon ansvarade för och de var 604 stycken fördelat ganska jämt på på twitter och Facebook. Jag frågade sedan hur många som jobbar med dessa kanaler och de är i dagsläget 2 000 personer…

Social Graph kan hjälpa företag att lättare ge mera riktat innehållt till sina fans. Men det kräver mycket förståelse och arbetet från företaget.

Engagemang skapar diskussioner (storytelling), men inte nödvändigtvis ökar antalet följare.
Det viktigaste är det äkta engagemanget och inte antalet följare.

Lite av teamat för hela SXSW är

Your brand is social, Now what?

Många av sessionerna har Storytelling och engagemang med i sina ämnen.

Min tolkning av detta är att de flesta vet idag vilken typ av media som engagerar deras fans, för de flesta företagen är det bilder, men det intressanta är vilken typ av bilder engagerar mest och det är här som Graph Search eventuellt kan hjälpa till.

IBM

20130309-090729.jpgEfter denna session var jag på IBM som presenterade sina tankar runt sociala medier. Deras motto var:

”Social” Goals are IBM’s business Goals

Deras huvudtes är att om IBM anställda är engagerade så smittar det av sig till kunderna och det i slutändan ger en konvertering till affärer.

För att skapa mera engagemang och kontaktytor mot kunderna började man med att lära upp organisationen i hur att använda sociala medier, man t.ex crowedsourca fram policydokumenten för organisationen. På det sättet fick alla vara med och påverka och det smarta är att då tänkte betydligt flera på vad det handlade om, än om de skulle ha publicerat ett färdigt dokument.

De har även skapat en sida www.ibm.com/Voice där man kan följa händelserna i deras kanaler och IBM visade även resultaten från deras sida.

20130309-092050.jpg

 

Länktips! Makerbot möjliggör det digitala till verklighet av Victoria Ahlen

 

 

Taggat: