Unlikely bedfellows #SXSW Dag 2

Posted on mars 10, 2013

1


Tyvärr fortsätter utmaningen med att få komma till de sessions man har planerat att gå på. Det positiva är att det finns sessions man kan glida in på vinst och förlust.

Unlikely Bedfellows

En som jag gled in på var Unlikely Bedfellows med Lincoln Björkman Chief Creative officer at Digitive,
Hans presentation handlade om att en oväntat kombo kan bli något väldigt väldigt bra. Detta håller jag fullständigt med om och redan 1999 pratade Kjell A Nordström om det på en presentation på Åland, hans exempel var att det finns många duktiga stripperskor som inte tjänar stora pengar och på samma sätt många duktiga fiolspelare som inte heller gör det. MEN om man då gör en kombo av det så får man Linda Lampenius….

Lincons exempel var t.ex:
Apple och musik/filmindustrin =iTunes

Det var ingen egentligen som vågade tro att något sådant var på gång, efter Napstar och andra mer eller mindre lyckade försök.

Aeorosmith och Run DMC = hiphop rock

Eminem + Chrysler

American Express + Jay Y + Twitter ( sxsw 2012)

http://www.brandchannel.com/home/post/2012/03/08/amex-twitter-sync-sxsw-030812.aspx

Det som var riktigt bra med hans föreläsning var hans checklist.

#5 Think Big (and different) om du tror att det skall bli litet, så blir det även Max det också.
#4 Trust Your Gut ( but Gut check) det är viktigt att gå på sin magkänsla, men testa denna även med kollegor, kunder, fokusgrupper eller andra som kan ge Feedback.
#3 Is there a shared audition, finns det ett tvärsnitt med det gemensamma intresset, kan de vara den kritiska massan som blir dina ambassadörer.
#2 Is there a REAL connection and common DNA, finns det äkthet i kombination annars kommer det kännas fejk eller påklistrat.
#1 Be powerfully Additive ger det ett mervärde eller helt enkelt fyller det ett behov som man inte visste att man hade.

bild-6Den sista punkten gör att det är ganska knepigt att göra frågor i riktade fokusgrupper eller egentligen flera av punkterna t.ex om man 2008 skulle ha frågat 1 000 personer om de skulle kunna tänka sig att ladda upp foton på sin familj, berätta vad de gör varje dag, lämnat ut en hel del från sin vardag i ett publikt nätverk.
Min gissning är att det är väldigt få som skulle trott att de skulle göra det och framförallt att Facebook skulle bli så stort som det har blivit.

The future of Porn

Man kan och får tycka vad man vill om porrindustrin, men den har länge haft en stor inverkan på vilken teknik som konsumenterna har hamnat på att använda. Ett bra exempel är att VHS kassetterna bliv standard trots att Beta kassetterna var bättre. Porrindustrin har även varit många gånger varit föregångare med att använda nya tekniska lösningar i Internet. Väldigt länge var porr det som engagerade mest besökare på nätet. Det är bara några år sedan som ett annat fenomen blev större och det var sociala medier. Det var också inte så länge sedan som de val som porrindustrin valde inte blev standard mera, då tänker jag på att Blueray blev standard och inte porrindustrins val.

Sessionen som jag gick på hölls av Cindy Gallop CEO och grundare av MakeLoveNotPorn. Det intressanta med hennes projekt är att man försöker få till social dimension till ”porr” industrin. Hennes tes är att dagens porr är väldigt klinisk och lika verklighetsfrämmande som Hollywood filmer med hjältar som tål hur mycket stryk som helst i ett slagsmål. Till skillnad mot slagsmålet där föräldrarna enkelt kan förklara att det är overkligt, att man kan klara av så mycket stryk, så är det knappast vanligt att vid middagsbordet diskutera hur realistiskt det är med något som har hänt i en porrfilm scen. Det har självklart att göra med att det är tabu och en mycket obekväm diskussion för alla inblandade parter.

Hennes lösning är att man startat en ny social media kanal som är inriktad helt på sex. Huvudkonceptet är att folk skall ladda upp sina personliga filmer och de kan dela ut den i sina vanliga sociala kanaler, som facebook med mera. Det finns en affärsmodel där de som skickat in sina bidrag kan få pengar per visning. Man kunde även vara anonym i nätverket och tydligen är det ungefär 50-50 i dagsläget.

Mina funderingar angående detta:
Man kan ju lugnt säga att det skjuter gränsen ännu mera mot det privata, i fall människor sätter igång att börja dela sina videos från sina ömhetsstunder. Jag har svårt att tro att det skall få fotfäste i speciellt mindre orter, men jag kan ha tokfel. Det som är riktigt bra i hennes upplägg är att speciellt ungdomar kan få en betydligt mera realistisk syn på vad sex i ett ”normalt” förhållande handlar om (med normalt menar jag då inte det som är Filmindustrins version.)
Om man tittar på Internet över lag, så finns det ett behov av mera personlighet och därför har ju Sociala Medier formligen exploderat de senaste åren, så det är kanske den trenden som även har nått porrindustrin.

Leap Motions

Det har börjat dyka upp mera och mera avancerade lösningar när det gäller teknik för att inte ens behöva röra varken, tangenter, mus eller skärmen. Leap Motions visade hur deras teknik fungerar och man måste säga att man blir imponerad. Visst har folk spelat eyetoy och andra på spelkonsoler, men de har inte varit i närheten så exakta som den här tekniken visade sig att vara.

Posted in: #SXSW, Funderingar