Science of Storytelling #SXSW Dag3

Posted on mars 11, 2013

5


Kl.11:30 fanns det fem föreläsningar som jag verkligen skulle velat gå på. Jag bestämde mig för att gå på Science of Storytelling med BBC. Matthew Danzico från BBC inleder med att spela upp en video där han berättar en historia när han flög och alla trodde att de skulle krascha med planet. Han berättade om en man som trodde att han skulle få hjärtattack under flygturen. Efteråt frågade han hur många som kunde beskriva mannen i historien och andra detaljer som vilken färg hade sätet framför honom. Poängen var att många kan projicera sig in i berättelsen.

bild-7

En undersökning i Haward visade att människan dagdrömmer 47 % av sin vakna tid.

Det är till och med så att dagdröms läget är hjärnans standardinställning.
– Jonathan Gottschall The Storytelling Animal

Om man lite funderar på detta citat, så kan man ju tänka sig att för att man enklast kall förstå vad någon säger så försöker man leva sig och föreställa sig situationen och då krävs det ibland fantasi.

Vår hjärna scannar efter liknande personliga händelser och när matchning sker så kan man neurolgiskt se hur de båda parternas hjärnvågor hamnar i sync och ju längre samtalet pågår desto mera av hjärnan blir synkad.

Om hjärnan hos mottagaren inte blir synkad upplever man som en ”glasvägg” i samtalet.

Hela 65% av våra samtal handlar om skvaller och personliga historier.

Där finns väl drivkraften att berätta om sitt liv antingen samtal eller på sin facebook vägg.

We can project ourself into the future like no other animal.

Sedan tog Amy O’Leary från New York Times över och berättade om processerna med storytelling.

Hon började med att rekommendera en bok The Power of Habit av hennes kollega Charles Duhigg.

Det finns tre faser när människor hör/ser en historia.

  • Cue, hit hamnar alla historier först och det är som bestäms om den är högprioriterat eller ej.
  • Rutin, om det är en standard historia så finns det färdiga sätt hur vi hantera det
  • Reward, om det finns något nytt, spännande eller något som vi kan leva oss in i blir vi belönade av hjärnan med dopamin
  • I tidningsvärlden är första kontakten med läsaren rubrikerna och de gör allt för att göra den så ”intressant” som möjligt så att man skall klicka på den och belöningen är i bästa fall en bra artikel.

  • Headline
  • Click
  • A good Read
  • Det man ser ofta är att rubrikerna är ganska missriktade men de försöker genom att ge överraskningar och signaler trygga folk att klicka, men att innehållet skall även överraska positivist.

  • Signal/ Surprise
  • click
  • Even better
  • De två viktigaste sakerna för att folk skall engagera sig:

    1)Överraskning eller tappa hakan
    2) Det måste finnas något du kan relatera till.

    Det handlar om skapa förväntningar! Det intressant som har tillkommit är när folk ser att en artikel har fått många facebook likes. Amy hade liknelse att det lite som att man ser en stor folksamling som står och tittar på något men du vet inte vad det är…

    Idag får väldigt många Reward i Promoläget eftersom att på Facebook så känner man de flesta av sina Facebookvänner och vill se vad de har att säga. Detta kan göra att man får tillfredsställelse bara med att skrolla genom flödet.

    I New York Times har provat att skriva artiklar på ett mera integrerat sätt som ger överraskningar i hela artikeln

    Snow Fall New York Times