Who owns your fans? Not You #SXSW dag5

Posted on mars 14, 2013

2


Genomgående i de flesta föreläsningarna har det handlat om att INTE skaffa en massa fans utan att hitta de fans som är de som är mest engagerade och gärna de som är antingen advocates eller influencers personer. Skillnaden på dem är att de med stora nätverk kallas influencers (påverkare) och de som brinner för din produkt är advocates eller Märkesambassadörer.

AMD

Jag var på en föreläsning med Jon Peters AMD där  Kenny Lee var den som intervjua. Syftet med session var att visa vilka steg Jon hade gjort tillsammans med sitt team för att hitta folk som är engagerade för deras märke och nya produkt.

AMD

AMD gör kretskort och Jon började där för 18 månader sedan som social media manager.
De har närvaro i 26 länder med olika Facebook sidor och det första de gjorde vara samla ihop dem under samma paraply. Därefter började man fundera var de enklast skulle kunna hitta en stor massa med människor som skulle kunna vara intresserade av deras kretskort och nya produkt APU. De kom fram till att Indien har en stor mängd Gamers som de enkelt kan nå med en facebook kampanj.  De körde en annons kampanj där man kunde vinna 3 lapptoppar varje vecka i 12 veckors tid. Kampanjen var ett bildemolerings spel som heter Dirt Showdown.
Man kunde alltså spela spelet på facebook och det var en leaderboard där varje vecka som avgjorde vem som fick lapptopparna.

Det fick även uppmärksamt på en mängd LAN-Parties i Indien i och med att deras facebook fans håller till på dem. Klassisk word to mouth helt enkelt. De som deltog i Lan partyt spelade även där på Dirt Showdown och det såg andra deltagarna.

AMD kunde ganska snabbt identifierat några advocates, som hade stort engagemang med AMD’s facebook sida.. De hade en dialog med dem via Facebook och blev virtuella ”vänner”.

Viktiga strategiska mål för AMD.

  • Bolagets globala och Social medias mål var det samma.
  • Man måste ha en målsättning med kampanjen.
  • mäta kontinuerligt mot de uppsatta målen

Deras Målsättning:

  • Increase Brand  awareness
  • Increase APU product awareness
  • Drive demand and Laptop Sales

Taktisk hur de gick till väga

  • Börja brett hitta sina mest passionerade fans.
  • De uppdaterade bara en gång om dagen på facebook sidan och ungefär 6 timmar varade engagemanget på varje status uppdatering.
  • ”Svara” så snabbt det kom en fråga och med svara betyder att man reagerar på deras kommentar på facebook och kan man inte svaret så säger man att man återkommer. Det handlar om respekt för sina fans!

Lite siffror från deras kampanj

  • De har nu total 1 262 398 fans på dacebook och 16 000 som pratar om dem dvs 1,2 % .
  • De når ut till ca 5-10% av sina fans med sina uppdateringar.
  • De uppskattar att de har lite över 2 000 advocates och influsom sprider deras budskap.
  • Man kunde härleda över 6 000 laptopp försäljningar till denna kampanj

EarnedMedia

Summering.

Det gäller att hela organisationen har samma mål och att hitta de som gillar ens tjänster/produkter i sociala medier.
Gör man en plan som både omfattar Strategi, taktik och hur man gör det rent opertativt har man bra chanser att lyckas, men det krävs ordentligt förarbete.