Med personlig service, får man Storytelling med Engagemang (del I)

Posted on september 7, 2013

0


I och med sociala mediers intåg de senaste åren har privatpersoner beteende förändrats ganska dramatiskt.
Om ett företag hade ett formulär på en webbsida för 10 år sedan där besökaren skulle sätta in sitt namn och gatuadressen, skrev merparten dit falska namn och påhittade adresser…

Om man skulle ha gjort en kundundersökning vid samma tidpunkt och frågat internetanvändarna om de skulle vilja ha en tjänst / ett nätverk där man kunde sätta upp sina personliga foton och berätta vad man gör en vanlig dag under sitt riktiga namn, hade väldigt få sagt att de skulle använda en sådan tjänst.

Det är som Henry Ford sade att skulle man ha frågat dåtidens människor vad de önskat för utveckling, hade de sagt snabbare hästar, även Steve Jobs var inne på samma linje gällande kundundersökningar.

Privatpersonens förändring

Människor har gått från att vara privata och anonyma på nätet till att vara personliga, offentliga.Detta är förstås både möjligheter men även risker för privatpersonen. Framför allt innebär det att man som privatperson måste vårda sin digitala profil på nätet dvs ha en mera  professionell inställning till vad man skriver och sätter ut på nätet.

Företagens förändring

På liknande sätt har företag och organisationer tvingats hantera sin kommunikation på ett nytt sätt eftersom beteende hos deras kunder har förändrats, många förväntar sig en mera personlig service än tidigare och de företag som har förstått vad sociala medier har medfört för nya kommunikationskanaler och förutsättningar har  bra chanser att ta marknadsandelar.

foretag.013

I bilden ovanför kan man se att både privatpersonen och företagens sätt att hantera sin närvaro börjar likna varandra.

Personlig service kan skapa historier

Man kan som företag med ganska små medel skapa en personlig stämning med sina kunder och prospekts.
Enklaste sättet är att om man har en officiell Social media kanal så kan  man alltid avsluta sina svar eller uppdateringar med ”/sitt förnamn”
Om man av olika orsaker inte vill visa sitt riktiga namn kan man med fördel använda ett alias, men se till att det alltid är samma så att man som kund alltid kan hänvisa till det.

Ett antal företag har börjat att använda en personlig dialog i sina utskick till sina kunder, redan i första kontakten med dem. Jag gillar det skarpt. Som i postpaket jag fick från sugru, där det står vems team som hade packat och skickat iväg varorna till mig.

photo-10

Känslan som det ger mig är åtminstone att man som företag bryr sig om mig som kund och att jag gärna kan tänka mig att prata om deras produkt till andra. Självklart så måste produkten vara bra också, som i det här fallet.

I del 2

I nästa del kommer jag prata om B2C, C2B, C2C och C2P och hur jag ser på det .