Earned, Owned and Paid FANS I Facebook

Posted on december 9, 2013

1


I föregående post så beskrev jag Owned, Earned and Paid media.

Enligt Nielsens stora världsomspännande ”Trust in Advertising” undersökning, så ökar både Earned och Owned media medans Paid sjunker lite. Det som är intressant är att företagens egna uppdateringar har fått så markant förbättring. Det kan förstås bero på att företag har börjat ha en dialog med sina kunder på sociala medier.

Nielsen

I den här bloggposten försöker jag kategorisera vilken typ av fans som man har på Facebook. Jag tror att det finns ett samband med vilken typ av media du har sett och vilken typ av fan du är och kan bli.

Oftast har man ganska många olika typer av fans och det finns förstås många olika under kategorier.
Här några bloggposter om det 7 most common typical Facebook fans och 5 types Facebook fans and how keep them

Jag vill gärna krympa ner det till bara tre huvudtyper och gärna knyta ihop det med Paid, Earned & Owned media. Därför blir deras namn Paid, Earned och Owned Fans

Earned.002

Paid fans

Man kan få ”köpta” fans på olika sätt. Man ordnar tävlingar där kravet är att man är fan till Facebook sidan för att kunna deltaga i tävlingen. Man kan ha riktade annonser med intressanta erbjudanden till potentiella fans/kunder. Det är även fullt möjligt att köpa Facebook fans för en billig summa.
Det är förstås klart frestande för marknadsförare att gå den enkla vägen och köpa fans eftersom fortfarande tror många chefer att det är antalet fans som är det viktigaste. Det absolut viktigaste är Edgerank (som jag beskrev närmare här) och att köpa fans för att man får en större andel oengagerade fans som kostar mera att köpa större spridning till. Dock om man gör det sparsamt och med en bra strategi så kan det vara motiverat.

Det som kan slå riktigt snett är om man har gilla tävling där man måste gilla sidan för att deltaga, då kan någon/några av deltagarna köpa likes för att försöka vinna tävlingen och du får en massa skit fans som inte kommer att engagera sig alls på din sida, men se till att det kostar ännu mera att göra ett sponsrat inlägg.

Ett närbesläktat fenomen är att sätta in foton på gulliga kattor, hundar, ungar eller något som skapar mycket likes eller engagemang, men som inte har med din affärsverksamhet att göra. Då måste man fråga sig om det är fiffigt att skaffa en massa fans som gillar hundar om man säljer bilar.

”Owned” fans

En speciell kategori av fans, är de som är anställda på företaget eller organisationen. Fortfarande är det väldigt få företag som har en Social Media policy och de som har en, så är den ofta av karaktären vad man inte får göra. Det är förståeligt att man är rädd att anställda skall säga för mycket eller fel saker. Det som gör det komplext är att de anställdas Facebook sidor är både privata, personliga och professionella(kopplingen till sin arbetsplats).

Trots utmaningarna så kan de anställda vara viktiga ambassadörer för din arbetsplats samt förstås dina produkter och tjänster. Om man har en sund social media policy i sitt företag/organisation och de anställda är stolta och trygga med att dela med sig av företagets information skall man uppmuntra och förenkla det så mycket som möjligt.

Employee brand advocates

Så ytterligheterna är att företagen är antingen för restrektiva eller för ivriga att anställda skall använda sina personliga Facebook kanaler för reklam.

Enkel skiss på Social Media policy för de som vill uppmuntra till att de anställda skall dela ”rätt” information.

  1. Företags skapad information
    Företaget kan inte säga vad den enskilde SKALL dela i sina nätverk.
    Om den anställde vill dela något så måste den känna att det stämmer överens med sin personlighet. Däremot kan företaget säga vilken företags information som man INTE skall dela och det är information som är affärskritisk till sin natur.
  2.  Privat information
    Den anställde kan sätta in och dela vilken typ av privat information han/hon vill utan att företaget kan ha några åsikter om det. Däremot från personens eget perspektiv kan det vara smart att tänka på att det som man har satt på Facebook kan försämra ens chanser i olika professionella sammanhang i framtiden. Man har även Facebooks reglemente att följa.
  3. Företagssituationer
    Det kan finnas situationer där den anställde kan tänkas vilja dela med sig från sitt arbetsliv, från en konferens, arbetsresa eller workshop.
    Här gäller det att köra på magkänsla på vad som är ok och inte ok. Det kan vara företagskulturen eller om det skapar intern avundsjuka eller extern irritation som avgör vad som är rätt eller fel.

Earned fans

Den kategori fans som man strävar efter som marknadsförare, är de fans som engagerar sig i dina uppdateringar genom att gilla, dela och kommentera och till och med ibland tar ditt varumärke i försvar.

Det finns olika beteckningar på dessa person, t.ex Brand Advocates (Jag har bloggat lite om Brand Advocates här tidigare)

Hur får man då Earned fans?

Det gäller att ens innehåll är relevant för de som ser innehållet. För att ta en liknelse från vår analoga värld. Du träffar en person som berättar en rolig/intressant historia första gången ni ses. andra gången berättar samma person igen en bra historia och även tredje gången berättar samma person intressanta saker. Då bestämmer du dig för att börja umgås med den personen. Lite liknande fenomen kan man anta att sker även i processen från att bara varit ett fans till att bli ett Earned fan.

Tanken är att få Paid fans och Owned fans att gilla dina tjänster/produkter så mycket att de blir earned fans och t.om blir Brand Advocates.

Nästa bloggpost blir om Brand Advocates och Social Media Influencers