Nyårskrönika 2013

Posted on januari 3, 2014

2


2013 blev ett intressant år. Jag fick göra nya typer av föreläsningar, dels en med simultantolk och sedan för den klart största publiken hittills för min del i Stockholm.
Jag var själv  på en hel del intressanta konferenser och fick höra riktigt bra föredrag. Jag fick även uppleva några nya platser på vårt underbara jordklot och lärt känna några nya underbara människor med hjärtat på rätt ställe. Sammanfattningsvis ett riktigt bra år.

JANUARI

Ganska direkt i början på året så var jag i Stockholm på en paf workshop och en av insikterna som kom där var följande citat.

”Communication is the cornerstone of all social activity” #quote

Tvillingarna sätter i gång att leverera sköna citat under 2013.

När Lancelot sa ”Pappa jag vill ljuda dig”
Var jag inte helt hundra på vad ha ville. Så han höjde rösten och sade samma sak igen. Jag blev inte klokare av det.
Tredje gången skrek han det och ville att jag skulle böja mig ner.

Jag gjorde det och då började han viska åt mig i mitt öra.

Ljuda = Viska

I mitten på Januari var jag till Göteborg och hade premiär för min SES föreläsning. Den kom till tack vare att jag diskuterade med @paulinaOrell  på twitter. Så hon och jag ordnade en tweetupp med temat Storytelling. Det var trevligt att träffa göteborgarna. Några redan bekanta, men även några helt nya bekantskaper.

Sista Januari så gjorde jag en föreläsning för Finlands Röda kors i Alandica. Det speciella var att jag hade en tolk som direkt översatte till finska för publiken. En ganska märklig upplevelse🙂

2013foton.001

FEBRUARI

Min första långresa (Clubpaf resa)  för 2013 gick till Sydafrika och till staden Sun City. En stad som de vita hade som sitt ”Las Vegas” under Apartheiden.  Anläggningen var verkligen speciell, kändes som att komma till djungelboken.

Vi var även på safari i Nationalparken, men det som var absolut oförglömligt var när vi for några till en Lejon park och där vi fick man umgås med små lejon ungar.
Här mina foton från resan.

I mitten på februari publicerar @HampusBrynolf det finska twitter klustret. Det var ingen större överraskning att man har kommit längre i twitter användandet i Sverige jämfört med Finland.

Det var dags för Vinterminglet i Stockholm i nytappning  med Niklas Dahlqvist och Caroline Björkgren som arrangörer. Här min uppföljning från den konferensen.
Det är även här som jag träffar @JonasAlmeling för första gången och som blev en otroligt viktig kugge i Havskampen. Sedan träffar jag äntligen  @charlotedasilva och @sa_na_si för första gången.

Lancelot när han kom upp ur efter en längre session i badkaret, så tittar han på mig och visar sina handflator.
– Pappa titta mina händer är murfiga …

[Nyord]

2013foton.002

MARS

I början av mars bär det av till Austin Texas ”South By South West” och det är för min del det andra året i rad.
Det var givande resa, men tyvärr så har arrangörerna sålt 25 000 biljetter mot 20 000 året  före, så infrastrukturen kollapsade och det gjorde att man inte kunde planera och se de föreläsningar  man var intresserade av. Några av föreläsningar hamnade jag på av slump och några av dem var riktigt kanon.
Jag kommer däremot inte att fara dit 2014 på grund av att det är för svårt att kunna säkerställa att man får lyssna på de som man vill höra. .

Myror är gulliga och har en bollrumpa
– citat Ofelia

2013foton.003

APRIL

Jag blev utsedd till månadens Mayor i Sverige och här kan ni läsa mera om den  utmärkelsen. Det är positionsgurusarna Jan Videren och Maria Hägglöf som ligger bakom den sajten.

Vi ordnade #Let´s bingo på Åland och jag var med rapporterade från det evenemanget, mest var jag med den estniska gruppen. Det är inte varje dag som jag glider omkring i en grön fluga…

I början på april börjar jag med att ha en workshop i Göteborg för Havskampen tillsammans med Victoria Ahlen, Jonas Almeling och Sara Erkhagen.
Det blir en lite extra krydda på denna resa eftersom mitt kreditkort antagligen fanns i tvillingarnas gömmor eller det är åtminstone inte i min plånbok.
Detta noterade jag till min glädje när jag skulle betala taxin på flygfältet.
Efter brainstormingen i Göteborg blev det Stockholm och två stycken konferenser.
Den första var DDKC13 som Christofer Brugges Search Integration ordnade.
Den andra var mycket speciel Aggro Peculiar som varade i två dagar. Per Torberger ordnade denna konferens som hade kombinerat kultur, musik med forskning och intressanta föreläsningar. Det kändes som en lång föreställning hela konferensen. Några riktigt bra föreläsning var det och som jag antagligen inte skulle ha valt annars att lyssna till.
Om det blir en fortsättning nästa år, så tänker jag inte missa den.

I slutet av april så var det dags för pafpoker turneringen eller PPC som den heter. Till den turneringen tog vi fram ”världens första” instagram styrda presentkran. Skickade man ett foto med rätt hashtagg så fick man en gratis körning.

2013foton.004

MAJ

Apple bestämde sig för att ta bort stöd för svenska i iTunes och då försökte vi några ålänningar att få tillbaka svenskan.

I Maj var det också dags för årliga jurysammankomsten där en representant från varje nordiskt land samt självstyrande region träffas för att premiera några spelföretag så att de kan komma vidare och göra en speldemo. Det är alltid lika spännande se vilka bidrag som kommer in, men framför allt trevligt att träffa sina kollegor från de olika nordiska länderna.

Nu började kvaltävlingarna till havskampen. De två lagen började sakta men säkert att formas. Lärde mig känna några underbara nya människor igen.

2013foton.005

JUNI

Under förra julen hade jag  börjat att forska varför Ålands Självstyrelse ser ut som den gör. Att det fortfarande var ett känsligt kapitel visste jag men att det fortfarande kunde få i gång människor så mycket var spännande. Under våren blev det en del tidningsartiklar och även ett radioprogram debattprogram.

Det var ett stort ögonblick när jag blev inbjuden att vara talare på Ålands självstyrelsedag 9 juni i Jan Karlsgården och berätta om tillkomsten av självstyrelselagarna och berätta om betydelsen som Ålands kommittén hade.

Jag var på ett 50 års kalas i slutet av Juni. Jag kommer förmodligen aldrig vara på ett liknande som detta. Det var Kaj Arnö som hade ordnat en tillställning som kommer att vara svårslagen åtminstone i min bekantskap.

Kronika.001

JULI

Det blev mycket med farmen projektet under semestern. Vi test bodde där under hela Juli och visst var det underbart att se hästarna från köksfönstret.
Dessvärre blev det ingen tid för att vara ute på sjön eller till Dånö.

Jag var med under PAF summerparty och fotograferade. Det var riktigt trevligt ute i Kärringsund och ha olika friluftsaktiviteter. Min svåger Patrik Larsson var där med sina vattenaktiviteter. Sedan var jag en del på Rockoff med PAF kunderna. Vi hade också premiär för Instagram styrda formel 1 arkadspelet.

Jag fortsatte att läsa in mig på Ålandsfrågan. Det är mycket intressant att se hur vissa saker är definierade som fakta, när det helt klart finns skäl att fundera en gång till över vad som är önsketänkande och taktik i den åländska historieberättelsen.Kronika.002

AUGUSTI

Direkt efter semestern började jag med att besöka vårt kontor i Estland. Det var första gången som jag har varit till Estland. I mitten av Augusti drog Havskampen i gång på fullaste allvar. En helt grym upplevelse och sköna nya bekantskaper. Karin Bäcklund var med och tävlade för tredje gången och även denna gång slutade det med att hennes lag segrade (ingen större överraskning …). Frågan är dock om inte hon har fått en värdig utmanare i Julia Flora , nu var de på samma lag.

När vi hade seglat klart så kom vi fram till Tjärrö och var på SSWC och det är verkligen underbart att man har haft förmånen att varit med de tre senaste åren på detta kollo för nördar🙂
Jag är även glad att mina båda kollegor Jani och Philippa var med i år. 
Kronika.003

SEPTEMBER

Min premiär resa till Las Vegas och Grand Canyon.

Båda resmålen är något som man har tänkt någon gång i sitt liv besöka. Grand Canyon var betydligt mera mäktigt än jag trodde. Det är en speciell känsla när man tittar ut över den i bland 20 kilometer breda ravinen. Ofattbart vad liten man känner sig.
Las Vegas är väl på sitt sätt också overkligt där den dyker upp som en oas mitt i öknen.
Här finns mina foton från resan.

Jag höll en 9 lektioners kurs på Ålands högskola om Sociala medier och marknadsföring.

2013foton.009

OKTOBER

När vi hämtat tvillingarna från dagis, far vi till lokala butiken och väl där spärrar Ofelia upp ögonen när hon får syn på en av personalen från dagiset.

När hon hämtat andan skriker hon i butiken.
– Är det du?
(Svårt att svara nekande på just den frågan )

Jag fick frågan att föreläsa om havskampen och sociala media marketing på MyNewsDesk´s användarträff i Stockholm, Göteborg och i Malmö.
Det pirra lite extra när man fick veta att det var ca 700 i publiken i Stockholm. Överlägset största publik som jag har haft på en föreläsning hittills. När det sedan var dags för min tur så hade två kvinnor höjt ribban rejält med sina framträdanden. Catarina Clöwe om hur hon hittade sin kärlek via Sociala medier och äventyraren Renata Chlumska som berättar om sina äventyr och kommande strapatser.

2013foton.010

NOVEMBER

The Great Åland Adventure inleder november månad. Jag är med på hela evenemanget och fotograferar. Vi tillbringar en del av tiden på havsvidden och nog är Geta vackert även på hösten.

Jag far till London för att delta i Engage 2013 som Webtrends anordnar. Tanken är att jag skall resa med min kollega Jani Sjölund och han ordnar hela trippen. Tyvärr så får Jani förhinder och jag reser iväg själv.  Jag reser dit med British Airways och landar på Heathrow. Det går mycket smidigt att ta sig till hotellet i Waterloo från flygplatsen. Jag är nöjd att jag nu också vet hur jag skall ta mig tillbaka dit, när jag reser hem igen.

En bra konferens, det viktigaste var nog en föreläsare som sade att det

What´s Next är intressant, men What´s now är lätt att glömma bort.

När jag sedan sitter på tunnelbanan på väg till Heathrow för att flyga hem, börjar jag titta vilken terminal som jag skall hoppa av vid. Jag hittar inte avgången och börjar att kolla resehandlingarna närmare och ser att det är Nowegian och Gatwick som jag skall resa från.. Lite småstressigt att ta reda på hur jag tar mig dit snabbast möjligt. Jag lyckas få tag i en taxi i Hammersmith och precis med planet till Stockholm.

Jag var första gången till Internetdagarna som .se ordnar i Stockholm. Den föreläsare som gjorde störst intryck på mig var Jane McGonigal och hennes ”Engagement economy”. Länk 

2013foton.011

2013foton.012

DECEMBER

Hösten var en hel del resandet men även att grotta mig djupare in i min roll att analysera data från våra olika typer av media framför allt när det gäller Owned och Earned media. Jag har även jobbat med min nya föreläsning POE media. Jag var på en konferens om mobiler och några bra föreläsare var Robert German, Apegroup – HÄR Oskar Eklund, Hello There – HÄR

Huvudtemat på den konferensen var kundfokus och mobil first

Jag träffade även Max Vatanen, Ari Vatanens son. Han skall börja blogga för oss. Det skall bli spännande att följa honom i hans karriär.

2013foton.013