Kan man vara privat i Sociala Medier?

Posted on januari 4, 2014

5


Redan innan NSA och Edvard Snowdens avslöjanden så existerade en diskussion om att vara privat i Sociala medier. Många tyckte/tycker att företagen är inne och inkräktar på personernas privata integritet. Visst kan man se det så, men mycket handlar det om att vad man själv sätter in för information i de sociala kanalerna. Du kan själv mycket styra vad som skall finnas där eller inte. Här behövs en kompetenshöjning bland

Om man sätter in en nakenbild på sig själv på facebook och sedan blir upprörd för att någon som det inte var tänkt har sett den, så är man ganska naiv. Det är lite som Kejsarens Nya kläder

Ungdomarnas sätt att hantera det privata

Ungdomarna har redan ändrat beteende i sociala medier. På facebook bidrar de inte så mycket med innehåll mera till de publika delarna utan de använder mest facebook grupper som är hemliga. De använder också Snapchat för att skicka ögonblick´s bilder som tas bort efter 10 sekunder när personen som man skickat den åt sett den. Det finns dock en stor fara att man känner en falsk trygghet att skicka privata bilder åt någon. Det finns redan appar som sparar undan fotona och då kan bilder lätt komma på villovägar.

Privat vs Personligt

En av de största aha upplevelserna jag har haft under de år som jag fokuserat på att förstå sociala medier är att det är stor skillnad på vad som är privat och det som är personligt. Min grundregel är att jag aldrig sätter in något som är privat, däremot kan jag bra dela med mig personliga saker från mitt liv. Om  någon frågar mig vad jag anser är privata saker kontra personliga så skiljer det sig mot vad andra tycker. Det som jag tycker är personligt är även väldigt personligt. Ett exempel innan jag ställde upp i det åländska valet 2011 så hade jag aldrig berättat om vad jag har/hade röstat på eftersom jag tyckte att det var min privata sak, men eftersom jag ställde upp som kandidat måste jag visa mina politiska åsikter och då blev det plötsligt en del av min personlighet istället.

Med privat menas motsatsen till publik eller offentlig

Vem kan då använda mina personliga inlägg på sociala medier?

Det handlar helt klart om på vilket sätt mina personliga inlägg och bilder används och av vem. Jag resonerar som jag gör med mina foton som jag har på flickr och för den delen också mina presentationer som jag har på slideshare. Alla dessa har jag creative commons licens på, så att människor vågar dela dem, inte för att jag tror att de personliga saker som jag sätter in på facebook skulle vara något som någon vill dela med sig av, dock räknar jag med att någon kan göra det.

Företagen

En grundläggande sak med de sociala media tjänsterna är att de är ”gratis” att använda. Det innebär att man inser att företagen som gör dessa tjänster tillgängliga vill kunna tjäna pengar på din data. Egentligen har jag inget problem med det, om jag har t.ex. gillat en facebook sida som AC/DC och får annonser när de släpper en skiva eller de skall ha en konsert i närheten av var jag bor. Då är det snarare en service än reklam annonser.
Det som tyvärr har dykt upp i Sociala media mera och mera är tyvärr vad ens facebook vänner gillar i ens flöde. Jag förstår att det är frestande att göra så som företag, eftersom man i alla tider har lyssnat och kollat på vad ens vänner tycker om olika produkter och saker. Det finns dock en risk att om t.ex facebook blir allt för annons-tätt kommer folk/användarna  att tröttna på att vara där, och det är facebook och de andra medvetna om och det är det som är kommer att hålla dem tillbaka för att utnyttja användarna för mycket.
På det sättet fungerar även facebook Edgerank som ett filter, att de facebook sidor som du inte har engagerat dig i så kommer du inte heller att se deras uppdateringar. Skulle inte facebook använda sig av den skulle ditt facebook flöde vara mycket mera fullt av företags info än från dina facebook vänner.

Politiska partier och organisationer

Här vill jag ha järnkoll vilka som använder mig eller något av de material som jag satt upp i sociala medier. Hittills har det största problemet  varit troll som har begärt att få bli mina facebook vänner. Det har förmodligen gjort det för att skapa en trovärdighet till sitt falska alias. Det finns en par stycken på Åland som inte vågar stå för sina åsikter mer eller mindre rasistiska åsikter och en annan variant är att de försöker få folk att tro att det är flera av som tänker samma sak. Ett facebook fenomen är att man kan bli tillagd i en facebook grupp utan att man har blivit tillfrågad. Därför är det viktigt att de som vill skapa grupper med äkta engagemang ser till att medlemmarna gjort det av fri vilja.

Vetenskapliga institut och forskare

Inom vetenskapen har man tidigare varit tvungna att få till fokusgrupper och på olika sätt dokumentera om vad och hur människor kommunicerar med varandra. Nu med bloggar och sociala medier har man plötsligt fått tillgång hur mycket material som helst .
Det finns dock en komplexitet med att använda sociala medier eller bloggare som källor i undersökningar och det finns två inriktningar inom högskolekretsarna hur man ser på det.
Den ena gruppering tycker att man inkränktar inom den privata sfären om man användare bloggare med deras namn i undersökningarna.
Den andra grupperingen menar att innehållet är redan är publikt om man har satt ut det på internet med sitt riktiga namn och
jag är helt av den åsikten att man skall kunna använda sig av vad folk sätter ut i sociala medier och bloggar i forskningssyften utan att man för den skull inkränktar på den personliga integriteten.

Som jag ser det finns två kategorier av bloggare som kan vara av intresse för forskarna. De som är anonyma eller de som är sig själva, båda har sin plats i bloggosfären. De som är anonyma, är det för bland annat kunna skriva om känsliga och privata ämnen utan att folk vet vem de är, men ändå vill de dela med sig av sina erfarenheter och tankar.
Den andra kategorien använder sin riktiga identitet. De bloggar personliga saker som de inte  är privata med, för då skulle de inte dela med sig av det på en blogg med sin riktiga identitet.

Slutord

Om det redan före Snowdens NSA avslöjanden var viktig att inse att man som privat individ att det man sätter på nätet är mer eller mindre är tillgängligt för alla. Enligt mitt sätt att se det, kan man inte vara privat i sociala medier, eftersom det är ett publikt forum med dess alla möjligheter och begränsningar. Viktig att man själv vet vad som man definierar som privat respektive personligt.
En liten tumregel

Om man på en fest tvingas sänka rösten eller viska för att berätta något, så skall man inte sätta det i sociala medier.

En intressant vetenskaplig artikel av Susan B. Barnes från 2006 som belyser privacy problematiken

“Privacy is being able to keep things from public knowledge/access.”

Citatet är hämtat från  Susan´s artikeln