Facebook 10 år

Posted on februari 7, 2014

0


I tisdag hade Facebook 10års jubileum.
Många är de som sade att Facebook och Sociala medier är en fluga som kommer att försvinna inom kort tid.

Jag måste dock erkänna att jag hatade datorer tills jag var 20 år, för att de var så otroligt ointressanta att använda på den tiden. Detta har ju ändrat rejält för mig,  sedan 1990 var det min hobby och 1997 blev det mitt huvudsakliga arbetsverktyg.

Hitta idag en 20 åring i dag som hatar datorer …

Late early adopter

“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.”
– Charles Darwin [1809-1882]

#SameSameButDifferent

Jag själv började ganska sent med Facebook, nämligen mars 2009. Före det satte jag Facebook i samma kategori som Lunarstorm, bilddagboken och andra chatforum för ungdomar. Jag såg helt enkelt inte vilken nytta jag skulle ha av det nätverket. Så otroligt fel man kan ha…
Min hobby 2009, blev från 2010 ett otroligt viktigt område för mitt sätt att arbeta. Facebook och twitter har ändrat helt på min arbetssituation till att återuppta olika kontakter från barndomen och ungdomstiderna och skapa nya relationer.

Några av mina Facebook blogg poster

Det här är mina första reflektioner om att vara på Facebook i ett halvt år ”To f:be or not f:be …
I samband med Vulkanutbrottet  i Island förstod jag styrkan med att vara med i ett stort nätverk som Facebook hade blivit ”Vulkanaska och Facebook

Lite vad Facebook och sociala medier har fört med sig för mig.

Förutom att jag har fått ett helt underbart roligt jobb (Social Media Analyst på PAF).
Jag skaffat enormt många nya kontakter via främst twitter och jag har även haft förmånen att fått träffat nästans 700 av dem på olika tillställningar.

Jag hade även ett radioprogram om sociala medier där jag hade gäster som @deeped, @mymlan, @jocke, @elwirakotowska med flera SomeRadio

Jag har skrivit krönikor i både Ålands Tidningen och Nya Åland samt gästbloggat i några svenska bloggsajter.
Jag har deltagit både i radioprogram och i ett tv program och uttalat mig om sociala medier.

Samt haft föreläsningar både i Sverige och Finland.

Jag är så tacksam för allt det spännande och roligt som Sociala medier har fört med sig för min del.

Nu senast var jag med i vasabladets artikel om att Facebook fyller 10 år.

TIPS! om man vill läsa även den minsta texten, så ladda ner dokumentet.

Intervju med mig Alf Rehn, Mikael Berg