Facebook skummisar på Åland #blogg100

Posted on mars 3, 2014

3


Hur ser det ut på Åland då, är vi förskonade från skummisarna?

Profil snapping

Förra veckan var det två stycken i min bekantskapskrets som fick sina profiler dubblerade och någon försökte aktivt ragga upp deras Facebook vänner på nytt. Det använder samma avatar som originalet och laddar ner en del av deras innehåll till sin sida för att klara en snabb granskning.
Det märkliga var att de två utsatta personerna kom från samma åländska företag. Man får hopppas att de insåg att det är ganska meningslöst att göra en sådan kupp på Åland eftersom de flesta ålänningarna reagerar med att

– Va?  har min vän avföljt mig och nu vill bli vän igen och så går man och kollar profilen.

Betydligt värre är för de personer som inte har en närvaro på Facebook och någon bestämmer sig för att ta över deras närvaro på Facebook.

Fiskarna

Några exempel på fiskare i mitt nätverk och hur de skriver i mitt meddelande.
Fishing

Man behöver inte leta länge innan man ser hur de har hittat mig. Tyvärr är några av mina Facebook vänner lite väl ivriga att godkänna alla som frågar om Facebook vänskap.
Humorn i det här fallet är att han har gjort det för att få marknadsföra sina produkter och när man går in på deras profiler så är deras enda inlägg från min Facebook vän som spammar dem😀

Troll

Tyvärr har vi ett antal troll, som är mer eller mindre aktiva på Facebook på Åland. Deras tillvägagångssätt är att adda ett antal politiker som vänner, för de räknar att med att de godkänner de flesta som frågar eftersom det kan vara en möjlig röst i nästa val. Här blir det dock tvärsom eftersom man som politiker ger dem trovärdighet i frågar som inte är rumsrena. De åländska trollen dyker upp i olika diskussioner speciellt när de vill få flankstöd för sina icke politisk korrekta åsikter.

 

Posted in: #Blogg100, Facebook, Tips