H2H, en strategi för företag i SoMe #Blogg100

Posted on mars 4, 2014

4


Strategi, taktik och operativt

Inom lagidrott har man länge haft en strategi för sina övergripande mål (typ vinna en serie) och en taktik för hur man man skall hantera olika motståndare (hur man skall spela beroende på motstånd och borta eller hemmaplan), samt rent operativt hur målvakt, backar, mittfältare samt anfallare skall spela för uppnå önskat resultat.
Lagidrotten har i sin tur lånat mycket från krigskonsten, där man sade att

taktik är konsten att vinna ett slag och strategi konsten att vinna ett krig.

Privat personen vs Företag

En tydligen förändring skedde för privatpersonerna när sociala medier gjorde sitt intåg på allvar i våra privatliv. Plötsligt var man inte mera anonym på internet utan man var publik med sin rätta identitet. Detta i sin tur innebar att man inte kunde vara lika oprofessionell eller privat, utan man måste tänka på vad man skrev ner på sin Facebook vägg. Samtidigt började företag och organisationer känna av att man kan inte hantera kunder på samma sätt som man gjort tidigare i ”1 till 1 – förhållanden” i telefon eller i epost konversation.

Det har inneburit att privat personen och företaget har närmat sig i sitt sätt att kommunicera i sociala medier.

Screenshot 2014-03-03 20.02.39

H2H en strategi för företag att skapa relationer.

Screenshot 2014-03-02 23.59.24Om du som företag vill sätta upp en strategi, samt taktik för olika typer av ”motståndare” och hur man skall spela i de olika positionerna.

Så är det viktigaste att gå från att vara anonym till att vara ”personlig”.

Hur man kan vara personlig som företag är förstås beroende på vilken bransch man är i. Valet av verktyg (Facebook, twitter, instagram, pinterest …) är beroende på var dina kunder och dina eventuella kunder finns någonstans.

Det gäller att ha en närvaro där kunderna finns

Det är också viktigt att dela in de olika taktiska områdena som B2B, B2C, C2B och C2C för de har alla sina olika utmaningar och möjligheter.

Precis som i en relation mellan två människor så handlar det om att Lyssna, Respektera, Reagera och Bry sig om man vill ha ett bra förhållande till den andre, på samma sätt så skall även företagen eller organisationerna tänka.

Taggat: