Det är inte antal Facebook fans som är det viktiga #blogg100

Posted on mars 6, 2014

0


Det har blivit en allt större utmaning att nå sina fans på Facebook sidorna. Facebook skruvar åt den organiska formeln som bestämmer hur många som får en uppdatering i sitt flöde (edgerank). Socialbakers (som är ett analysföretag i sociala medier) räknade ut att ju flera fans du har, desto färre % får en uppdatering i sitt flöde.

Facebook resonerar så att de fans som på något sätt agerat med dina uppdateringar är intresserade av innehållet och kommer att få uppdateringar i fortsättningen också. Det är även så att de som inte agerar med dina poster de först 90 dagarna kommer inte att i fortsättning få se några uppdateringar alls.

Reach Social bakers

Vi kan ta en sida som har 100 000 fans  har de  i snitt 8 200 stycken fans som får en uppdatering i sitt flöde.

Man pratar om att man får ca. 0,5 % av de som ser inläggen kommer att agera på något sätt (gilla, dela eller kommentera så är det normal utväxling.
I det här fallet skulle det då röra sig om 41 personer som i snitt engagerar sig på en uppdatering.

Om man då jämför med en Facebook sida som har 10 000 fans så kommer 1 710 personer att få uppdateringen och av dem i snitt 8 personer att agera på posten.

Facebook sida eller uppdateringar i din vägg.

Undersökningar visar att det är extremt få som går in på din Facebook sida och ser dina uppdateringar där, utan det är i sin vägg som de blir uppmärksammade. Jag har själv sett via bit.ly att de som klickar på våra länkar gör det från sina flöden och inte på vår facebooksida. Vi pratar om 1 på 1000 som går till Facebook sidan. Därför är det extremt viktigt att se till att så många som möjligt får uppdateringarna i sitt flöde.

Organiskt vs köpa reach

Det bästa är förstås om man kan skapa så intressant innehåll att fans gillar, kommenterar och delar ditt innehåll får då får man större reach. Man kan även köpa reach för att nå större del av sina fans än de som man när organiskt. Man skall dock använda detta varsamt för annars finns risk att dina fans tycker att du spammar dem.

Facebook kallar detta för post reach och deras definition är följande

Post reach is the number of unique people who saw your post. Your post counts as reaching someone when it’s shown in News Feed. Figures are for the first 28 days after a post was created and include people viewing your post on desktop and mobile.

Länktips