Click farm en helt ny industri #blogg100

Posted on mars 7, 2014

2


Nog för att min tittel Social Media Analytiker inte fanns för 7 år sedan , men det finns liknande arbete fast då handlade det om att analysera beteende på webbsidor och före det hur man människor tittade på tv och så vidare.
Däremot vet jag inte vad vi skall hitta för historiska förlagor till de som jobbar på en Click Farm. Jag har inte heller hittat ett namn för de som jobbar där, men kanske fungerar Klick Dräng och Klick Piga …

Click Farm

Vad arbetar man då med på en Click Farm ? Jo man gillar Facebook sidor, gillar bilder på Instagram, blir följare på Twitter eller tittar och kommenterar på Youtube. Man är helt enkelt en professionell gillare.
Var finns då dessa industrier ? Jo främst i  Pakistan, Indonesien och Egypten.

Kan man köpa i Norden då? Jo absolut t.ex fblikes.se , men det är inget som jag rekommenderar av flera orsaker.

facebookVotes

Klick Drängen/Pigan hur ser de ut?

Det låter kanske som ett skönt jobb att gilla sidor och deltaga i tävlingar, men man blir nog inte rik på det.
Jag har sett siffror på att de får en årslön på 120 $, men jag har också sett andra siffror att de får 1$ för 1 000 likes, oberoende blir man nog inte rik på det.
I en facebook tävling för två år sedan dök de upp för första gången för mig personligen. Några personer köpte falska röster i en tävling. Det var relativt lätt att identifiera klick drängarna, rösterna kom väldigt systematiskt och jag kunde gå in och se deras Facebook profiler hur de såg ut. Vid första anblicken ser de väl helt ok ut, men tittar man närmare märker man att de har runt 20 vänner och gillar väldigt många olika Facebook sidor minst 600 stycken. I exemplet här ser ni att dessa tre personer gillar samma saker.

Tyvärr för många större Facebook sidor så går drängarna in och gillar deras och andra stora sidor för att göra sin profil mera trovärdig. Det innebär att de får oengagerade Facebook drängar och pigor på sina sidor.

clickfarmworkers

Tips

1. För att undvika ”onyttiga” likes som visas i filmen, så skall man marknadsför sig inom de regioner där man har kunderna, så är risken minimal att få dräng/pig likes på sin Facebook sida. Men vi kan se det tydligt t.ex här på Real Madrids Facebook sida.
Real_Madrid_C_F____Detailed_Statistics_of_Facebook_Pages___Socialbakers

 

2. Gillartävlingar där man skall få röster på t.ex en bild för att vinna. Här gäller det att man använder an app som gör att man kan se när(timestamps) bilderna får sina likes och vem det som har gett dem, så att man kan gå in och kolla deras profiler.
Om en eller flera personer köpt eller fått köpta likes på sitt bidrag, så istället för att diskvalificera deltagaren så tar man de falska rösterna från bidraget, för då lönar det sig varken att köpa åt sig själv eller dill en motståndare.

Posted in: #Blogg100, Facebook