Hur man kan skapa panorama time lapse, #Blogg100

Posted on mars 16, 2014

0


Time lapse är att man tar en bild med ett antal sekunders mellanrum och sedan spelar upp det som en film.

Utrustning

GoPro

Det vanligaste sättet att ta Time Lapse idag är med GoPro kameran. Där finns det färdigt tillval där man kan ställa in hur ofta den skall ta bilderna. Nackdelen är att man måste ha kameran kopplat till en strömkälla annars håller strömmen ca 1 timme innan den slocknar. Om man vill se vyn från kameran via GoPro’s WiFI håller den ännu kortare.

IPhone/iPad

Om man har en iPhone eller iPad, så finns det inte färdigt stöd för time lapse. Jag använder en app som heter IntervallCam . (Det finns flera appar, men jag har fastnat för denna eftersom det finns färdig koppling till Sony QX 100 och andra Sony kameror. )
Det blir riktigt bra Time Lapse från iPhone och batteritiden är bättre än GoPro. Dock behöver man ha någon typ av ställning till mobilen så att den hålls stilla.

DSC00944

Sony QX 100

Det finns inte någon färdigt menyval i QX 100 för time lapse, så man är beroende av en extern skärm och app.  Och jag använder IntervallCam för det ändamålet.
QX klarar av att vara uppkopplad med wifi och ta foton i ca. 1.5 timme eller begränsning är snarare ca 240 kort innan batteriet är tomt. Tyvärr verkar det inte gå att ladda kameran samtidigt som den är igång och tar kort.

Panorama Time Lapse

Hur gör man Panorama Time Lapse? Antingen gör man det med avancerad utrustning som en räls eller en roterande platta som gör att man kan ta 360 panorama. I mitt fall är ingen edra ett alternativ när man är ute på arbetsresa, utan man kan skapa illusionen av panorama time laps med hjälp av program. Ett program som jag har hittat som fungerar både till Mac och PC heter Panolaps.

Under min senaste resa till Aruba tog jag en time lapse från hotellet rummet med Sony QX 100 och den kopplad till min iPhone 5S och appen IntervallCam.

I inställningarna har jag ställt in intervallet att den tar ett kort var 20:e sekund och den började ta kort från kl.06.00 på morgonen fram till 07:20.

Exempel 1 (så här blev resultatet)

Exempel 2

(Efter att ha bearbetat fotona i Panolaps programmet, så ser det ut som att jag har flyttat kameran och zoomat in bilderna.)

Posted in: #Blogg100, Test, Tips