Sony QX 100, en GoPro med Zoom, #Blogg 100

Posted on mars 18, 2014

0


Nu har jag använt QX 100 i snart 1 månad och jag är lite smått förälskad i den.
Den har en lillebror QX 10 som är mindre och betydligt billigare.
QX 100 kostar ca 400 € och QX 10 kostar ca 130 €.

Användningsområden

Jag använder QX100 som min systemkamera, men det är betydligt lättare att ha med sig på olika evenemang.  Det är även mycket behändigt att kunna styra den via sin mobil eller iPad och då finns det olika appar som man kan använda. Det är bra men samtidigt kamerans akilleshäl eftersom det kan ta tid att få kontakt med kameran och mobilen.
På resan hade jag också både Systemkameran och QX100 med. Det innebar att jag slapp byta objektiv utan kunde ta olika typer av kort beroende av situation och omständighet.
Objektivet är mycket ljuskänsligt, så man kan ta fina foton inomhus utan att behöva använda blixt.

IMG_4248

Följande foto är taget i skymningen.

IMG_4458

Jag har också använt den som kamera och QX har stereomikrofon och i och med att den är ljuskänslig fungerar den bra för att filma inomhus.

QX 100 vs GoPro Hero

GoPro är betydligt mindre och är en utpräglad action kamera och har mycket tillbehör som man kan köpa till, som t.ex att man fota och filma under vatten eller spänna fast den på sin hjälm.
QX100 tar mera plats , men personligen har jag betydligt mera glädje av den än GoPro, eftersom jag gillar att kunna zooma och jag inte tar så mycket actionbilder.

Teknisk beskrivning [källa]

Brännvidd

28 – 100 mm

Digital zoom

Nej

Filformat (Stillbild)

JPEG

Ljuskänslighet

100 – 25 600 ISO

Manuella inställningar

Ja

Max upplösning (Stillbild)

5 472×3 648 pixlar

Maximal bländaröppning

1,8 – 4,9

Optisk zoom

3,6 ggr

Sensorformat

1″

Sensorupplösning

20,2 Mp

Videoinspelning

Ja

Max upplösning (Video)

1 440×1 080p pixlar

Max bildhastighet (högsta upplösning)

30 fps

Max bildhastighet (oavsett upplösning)

30 fps

Max upplösning (högsta bildhastigheten)

1 440×1 080p pixlar

 

Taggat: , ,
Posted in: #Blogg100, Test