Omvandla Owned Media till Earned Media (del 1)

Posted on mars 22, 2014

0


I alla tider har Earned Media var det effektivaste sättet att få nya kunder. Det har dock hetat olika saker genom tiderna. Ett ganska vanligt uttryck är ”Word by Mouth” och visst lyssnar man vad ens vänner säger om en produkt.
Som t.ex när man skall köpa en ny bil så hör man gärna med en annan person som man känner som har samma biltyp, för man litar mera på den personen än reklamen.
Det här är första delen om hur man kan omvandla Owned till Earned media. I denna första del är det grunderna  och i morgonen visar jag bakgrunden till formeln!

Owned Media + Creative Commons = Earned Media

Eller egentligen hur får man folk att berätta och dela din historia.

Bakgrund

Som man kan se i Nielsens undersökning har Owned Media (Ägd media) ökat i trovärdighet rejält sedan 2007.
Det kan beror på att företag har blivit bättre på att ha en dialog med sina kunder/fans på sociala media kanalerna, dvs respektera, reagera och agera vad ens kunder pratar och undrar om.
Helt enkelt H2H, Human to Human.

Nielsen

En definition av Owned Media

Owned.001

En definition av Earned Media

Earned.001Länktips