Omvandla Owned Media till Earned Media (del 2)

Posted on mars 23, 2014

0


Hur kan man dra nytta av Creative Commons i ett företag ?

En av de första sakerna jag gjorde när jag kom till paf var att ändra rättigheterna på vårt Flickr konto. Vi hade Copyright på alla våra foton. Det ändrade jag till den enklaste varianten av Creative Commons, där man får använda våra bilder, bara man länkar till vårt konto.

Första eventet som vi gjorde detta var på vår pokerturnering och min mycket skickliga kollega @PhotoRob tog foton från turneringen PPC2012 och även taggade dem med olika ord när han lade upp dem på vårt flickrkonto Play Among Friends , så att de blev lättare att hitta. Det här var i maj 2012.
Före vi hade ändrat i Licenserna, så hade vi ca 10 000 unika visningar av fotona.
Ni kan se utveckling av antalet visningar har ökat efter att vi ändrade på licenserna.
Det är spännande att se vilka foton som engagerar och vilka som inte gör det.

Creative commons Earned Media

Orsakerna

Varför vi har fått denna ökning, så är säkert en kombination av flera saker.

  • Vi har blivit bättre på att dela albumen i våra kanaler, så att våra kunder är medvetna om att de finns.
  • Innehållet i bilderna har ändrat från att vara mera anonyma (vackra vyer) till foton med människor i (personliga).
  • Creative Commons har gjort att folk vågar dela dem och sätta dem på sina bloggar med mera. (Earned Media) Vi har fått foton länkade bl.a på bl.a wikipedia, som detta foto från Dubais formel 1 tävling  eller som denna bild i presentationssida från Las Vegas

LasVegas_Flickr

Slutord

Jag pratade med Joakim Jardenberg för några veckor sedan och bland annat pratade vi om Creative Commons och  enligt honom så dräller det inte av så många exempe,l på hur en ändring av licensen till ”Sharing is Caring” kan se ut .

Helt klart är om man ger möjligheten och orsaken till folk att kunna dela ditt innehåll, så kommer de även att göra det

Taggat: