Vilken har varit den tuffaste föreläsningspubliken hittills för mig #Blogg100

Posted on mars 25, 2014

0


Bakgrund

Jag jobbade från och till som högstadielärare i början av mitt yrkesliv. Vi pratar 80-tal samt början av 90-talet. Jag vikarierade när jag hade gått ut gymnasiet, så jag var inte mycket äldre än eleverna i högstadiet. Jag tog ett definitivt beslut 1997 när jag sadlade om till IT branschen.

Inom IT branschen fanns det nog behov av pedagogik, men det var inget som det bolag jag jobbade på, var intresserat av att sälja sådana tjänster. I och med att jag för 5 år sedan satsade på att begripa sociala medier, märkte jag att det fanns ett behov att få höra tankar om Sociala medier i föreläsnings form. Det innebar att jag bl.a. fick chansen att ha en kurs på Ålands högskola, i höst blir det fjärde året som jag kommer att hålla den.

Utmanade föreläsningar

Det har varit stor spridning på de som varit på föreläsning. En av de mera speciella var nog Ålands Producentförbunds årsjubileum, där publiken bestod av ca. 100 personer 60+ män där kanske fem hade en närvaro i Facebook.

Frågan om inte den tuffaste utmaningen var när jag höll en föreläsning kl.09.00 på Havsvidden en lördagmorgon när företaget hade haft personalfest där och största delen av gänget hade gått och lagt sig bara några timmar före …
Resultatet gick över förväntan från att fem av 30 hade varit på Facebook, så veckan senare hade alla utom två skaffat sig en närvaro på Facebook.

Den mest nervösa var utan tvekan i höstas när jag föreläste på MyNewsDays användarträff i Stockholm inför 700 personer och precis före mig hade den hel underbart galne Renata Chlumska gjort total succé med sin presentation.

Renata

Nästa föreläsningskurs klar.

Om man är intresserad att ta del av mina funderingar runt marknadsföring i sociala medier, så är nästa gång 13 maj kl.14:00-17:00 och 15:e Maj kl.14:00-17:00

Det kostar 120 €/ person för kursen och här kan man anmäla sig [Anmälning]