Efterlysning av Åländska ”troll” #Blogg100

Posted on mars 29, 2014

0


Människor med dunkla motiv dras till folksamlingar, så har det alltid varit och kommer säker att fortsätta vara så. Ur det perspektivet kan vi räkna med att det kommer att komma mera och även mera proffsiga försök att använda falska Facebook profiler även på Åland.

Min bloggpost om det åländska trollet Fuhs Ethelyn blev mycket läst. ”Hennes” profil försvann efter ca 24 timmar.
Jag känner till några till åländska troll,men det är egentligen bara ett av dem som är aktivt just nu. Det vore mycket intressant att få in tips på Facebook profiler som ni har stött på och ni tycker att det är något misstänkt med.

Ni får gärna maila dem till mig på mats.adamczak(at)gmail.com jag kommer inte säga vem jag har fått tipset av om ni inte själva uttryckligen vill det.

Ni kan även skicka de i meddelandet här .

Om det finns intresse kan jag sedan göra en sammanställande bloggpost om troll närvaron på Åland.

Självklart finns det även undantag, som att man har ett alias som inte har ambitionen att skada eller lura andra människor utan för att underhålla. Ett exempel på det är Greger från Borgå eller ett åländskt konto som mest var på Youtube som var aktivt för ett tag sedan. Tyvärr har jag glömt vad det hette.

På twitter är det mycket mera vanligt och ganska ofta är det parodikonton på kändisar, men förstås finns det folk som snor identiteter från allt från kändisar till helt vanliga människor även här.

Ett det mera kända är nog parodikontot på drottning Silvia

Taggat: