Utfallet från dagens aprillskämt #Blogg100

Posted on april 1, 2014

0


I september 2010 dök jag på en länk som gör att när man klickar på den så kommer man till sin egen Facebook profil. Jag gjorde en bitly länk på den så att jag har kunnat följa dess spridning genom åren.
I alla fall passade jag på och använde den för årets 1 aprilskämt.

Mats_Adamczak_-_Jag_har_efterlyst_åländska_troll_och_om_man_vill___

 

Några har nog hickat till när det sett sin egen Facebook profil som det eftersökta trollet. Under de första 10 timmarna har länken klickats 1 300 gånger. Några av mina facebookvänner har delat den vidare i sina flöden och så är det en som även gjorde en betydligt tuffare variant och reaktionerna lät inte vänta på sig🙂 Christina måste plocka bort texten och länken från sitt flöde eftersom många inte förstod att det var ett 1:a april skämt.
Haha din variant Christina vågade jag mig inte på! Jag funderade bra länge på vilket sätt jag skulle sätta texten, så att den inte blev för menlös men samtidigt inte allt för anklagande.

_1__Förvånansvärt_att_det_fortfarande_bland_mina____-_Christina_Stielli

Så här förklarar Christina det.

Jag tror inte att jag var tillräckligt raljerande i min text När personen då klickade på länken för att se vilka jag syftade på kommer man per automatik till sin _egen_ facebook-profil … så många trodde att jag hängt ut dem och undrade varför, en del sa förlåt, andra erbjöd sig att träffas och sa att de hade dåligt samvete. Det var ju bara ett skämt men som sagt, jag borde ha vetat bättre.

Jag har fått en del sköna kommentarer i mittflöde också🙂

– Haha, den var rolig, kände hur indignationen och vreden började koka i en sekund som kändes som en evighet tills jag såg länknamnet och började skratta

– Jag blev också totalt lurad och skulle just till att börja svära och ha mig, när jag såg Carola Larssons kommentar!

 

 

Så här fördelades sig klicken under 11 första timmarna.

Info_and_Stats

 

Vilka kanaler som länken hittades i

 

SoMeKanaler

 

Under första april har den hittat runt världen

Geografiskt

 

Jag nämnde att jag skapade denna länk september 2010 och fram tills nu har den klickats en bra bit över 48 000 gånger.

2010

Den har med andra ord använts av många i skilda lika sammanhang och som man ser i nästa bild i väldigt många länder i världen.

Geografi2010

 

 

Taggat:
Posted in: #Blogg100, Facebook, Stat