Nya Åland & Ålandstidningens gem-ensamma ledare

Posted on april 3, 2014

2


För antagligen för första gången i historien, så publicerar både Nya Åland och Ålandstidningen en gemensam ledare.

De väljer att publicera den på kvällen 1 april på webben och den kommer följande morgon i tidningen den 2:a April.

Och med en stunds eftertanke så är det nog man skall se på detta!
Vi är mitt inne i brytningen mellan det analoga och digitala samhället.
Med de analoga glasögonen på, så är tidningarnas ledare fullständigt relevant, dock om man tittar med de digitala linserna påkopplade så är nog utgivningsdatumet 1 april väldigt talande!

ledare

Så här inleder de sina ledare. [ Ålands Tidningens ledare ] [ Nya Ålands ledare ] [ Radions svar ]

Chefredaktörerna för båda åländska tidningar skriver i dag en gemensam ledare om riskerna med att landskapsägda Ålands radio och tv ger sig in på tidningarnas spelplan. Det snedvrider konkurrensen och hotar ytterst mediemångfalden, skriver de i ledaren som publiceras i både Ålandstidningen och Nya Åland i dag.

De motsätter sig att radion börjar att sätta ut mera och mera innehåll på webben precis som deras större syskon  t.ex www.sr.se och www.yle.fi. Tidningarna  är emot detta eftersom de menar att radion konkurrerar på ojämna villkor och inte har det i sitt uppdrag.

 

 

Mina funderingar

Om vi då lekar med tanken att detta är en helt korrekt iakttagelse, så då borde väl problemen för de åländska tidningarna vara lösta om Radio måste sluta publicera sina nyheter på nätet…..
Jag är mycket ledsen att måste säga att så är det inte! På sin höjd är det konstgjord andning ett tag framåt, om man inte som tidning ändrar på sin affärsmodell.

Båda tidningar har kommit fram till att det är en utmanande omställning för media husen, men de verkar inte ha analyserat riktigt klart alla underliggande saker för då skulle de inte komma fram till lösningen på problemet är få bort Radions nyheter på webben.

Vilka är de främsta underliggande problemen för att tidningarna har svårt att få lönsamhet i dagsläget egentligen över hela världen.?

bild-6

 

Människors beteende och vanor på internet, helt enkelt tidningarnas läsare…

Människor är vana att få saker gratis på nätet och att få det snabbt.

Detta är förstås en mycket jobbig situation att de som är på internet är vana att inte betala för de saker man ser på där. Det gör att om man skall lyckas ta betalt måste det finnas någon typ av mervärde som gör att det är värt det.
Ta t.ex musikbranschen, innan iTunes och Spottify så ladda folk när musiken gratis från nätet, men när de nya tjänsterna kom så började väldigt många att betala istället. Varför man gjorde det, var att det var smidigare, snabbare, säkrare och det var helt enkelt ett prisvärt alternativ som t.o.m slog gratis!

De nya generationerna är inte alls lika lojala mot en produkt eller tjänst som de äldre generationer har varit.

Traditionella branscher har varit bortskämda med att hade man en gång fått en kund, så kunde man fokusera på att skaffa nya, så är det inte längre. Ju längre ner i åldrarna man går, desto mera rörligare är man att byta leverantör.

Sociala Medier som ”artikelspridare”

Redan för tre år sedan kunde man se att Facebook var en viktigare artikel länkare än google.
Dvs folk tipsar om en artikel på webben och folk delar den till sina vänner. Detta innebär att man inte går till tidningarnas första sida lika mycket som man gjorde före sociala mediernas intåg utan kanske bara läser de artiklar som ens Facebook vänner har delat.

Lokalnyheter har fått konkurrens av VänNyheterna

Om jag tittar till mitt eget beteende, så läser jag lokaltidningarna kanske en gång i veckan. Däremot så har nyheter från mina vänner på sociala medier tagit över rollen.  På Facebook är det mest lokala nyheter och på LinkedIn affärsrelaterade nyheter och sist men absolut inte minst alla mina intressen får jag otroligt mycket bra tips från de som jag följer på twitter. Självklart är jag extrem i mitt beteende så ingen bra riktgivare ur det perspektivet, däremot så kan man säga att världen har blivit så mycket mindre och det lokala närområdet större och ungdomarnas beteende är nog närmare mitt än den traditionella tidningsläsaren.

Vad skall då åländska lokaltidningarna göra då?

De måste helt enkelt se till att deras produkt/service är bättre än deras konkurrenters eftersom de baserar på att folk skall läsa annonser, så måste de helt enkelt få läsarna till deras webbsida. En sak är helt klar ju mera intressant och relevant innehåll som finns på deras webbsida desto flera kommer dit. Då är kanske inte strategin att låsa in de mesta innehållet och ta betalt för det smartaste sättet…

Så att istället för attackera Radion för att följa med tiden och dessutom att de gör det riktigt bra (i snart 15 år) så får nog både Nyan och Ålands tidningen gå tillbaka till ritbordet och skissa upp en ny strategi och taktik för att möte framtidens läsare.