Företag med socialt DNA tappar inte Reach på Facebook.

Posted on april 8, 2014

0


Det var en diskussion för några veckor sedan om att företagen tappar mer och mera nåbarhet till sina fans på Facebook. Det har till gått så långt att till och med webbstrateger på marknadsföringsfirmor rekommenderar företag att sluta använda Facebook som marknadsförings- och dialog kanal med sina kunder. Min bloggpost om det (länk)

Viktiga saker att tänka på:

  1. Om dina fans inte agerar med ditt innehåll så kommer de på sikt inte få se mera av ditt innehåll. Det finns en regel som säger att om ett fans inte har klickat, delat eller kommenterat ditt innehåll på de första 90 dagarna, så kommer de inte fortsättning att se ditt innehåll.
  2. Många läser innehållet utan att agera med ditt innehåll och det kan tyvärr innebära att de inte får se ditt innehåll i fortsättningen.
  3. Facebook använder väldigt många olika parametrar för att avgöra vilket som skall visas i din vägg.
  4. Konkurrens om utrymmet i din newfeed (vägg ) har intensifierats hela tiden i takt med att flera företag hittar till Facebook och att Facebook användare gillar fler och fler sidor för varje år. Det finns siffror som visar att på att användarna gillar upp till 50% mer sidor och tar inte bort de gamla. (länk)

Hur ser en då formel ut då för hur Facebook räknar ut vilka som skall få se din nyhet.
Ett bra försök är nog techcrunch i bilden nedan för.

 

 

Så här säger techcrunch mera

  • How popular (Liked, commented on, shared, clicked) are the post creator’s past posts with everyone
  • How popular is this post with everyone who has already seen it
  • How popular have the post creator’s past posts been with the viewer
  • Doe the type of post (status update, photo, video, link) match what types have been popular with the viewer in the past
  • How recently was the post published

Edgerank gjorde en undersökning för att undersöka sanningshalten i att Facebook har strypt till logaritmen för spridningen.

De kommer fram till att reachen har sjunkit, precis som socialbakers också har gjort, men inte i de skräcksiffror att små facebook sidorna går ner till 1%.

Deras slutsats är viktigt att notera och det är den känslan jag och flera andra som jag diskuterat detta med är.

Organic Reach has decreased over the past few years. What we’re beginning to see is brands with “Social DNA” are now pulling away from the rest of the pack.

Det vill säga om ditt företag är socialt till sin karaktär och lever enligt ”H2H” Human to Human så märker man inte av några dippar i räckvidden. Eller ännu enklare sagt sätter du intressant innehåll som engagerar publiken så kommer de också gilla, dela och kommentera innehållet.

 

 

 

Socialbakers kommentarer om Räckvidd och engagemang. (Länk)

Så här säger Social Bakers VD.

But these numbers don’t spell Doom’s Day for marketers. As CEO Jan Rezab says, stop complaining about Facebook’s News Feed changes and focus on the real issue: more content, and more Pages being followed means more competition for brands looking to market on Facebook.

Han säger egentligen samma sak som Edgerankchecker, dvs sätt in bra innehåll så håller ni bra engagemang på er Facebook sida.

I Grafen nedanför har Socialbakers jämfört 2014 med 2013. I denna graf så jämför man dock inte reach utan Page Engagement Rates.  Det innebär att man slår ihop allt engagemang som varit på en facebooksida på en dag och delar det med antalet fans. Den visar inte per Engagemang per post.

 

I sista grafen så ser man att man ”Page Engagement Rate” är bättre än ”Post Engagement Rate” och det är möjligt eftersom man slår ihop antalet Engagemanget i första fallet och andra fallet är det per post.

 

 Sammanfattningsvis

Facebook har nog inte ändrat i sin formel utan den har en inbyggd mekanism som gör att man måste lyckas i sin dialog med fansen för att räckvidden inte skall minska.

Egentligen hjälper Facebook till att du/ni hittar de mest engagerade fansen. Dock kan man inte slappna av utan måste se till att man är fortsättningsvis intressant för fansen. Då kan verkligen Facebook hjälpa dig i din verksamhet.

Det gäller helt enkelt att ha sitt sociala DNA i skick

Taggat: