Varför jag blev internet nörd.

Posted on april 17, 2014

3


Det har runnit mycket vatten under broarna sedan 1995.

Jag gillade inte datorer ända tills Amiga datorn kom och man kunde börja använda dem utan att behöva vara totalt programmerings fixerad.

Jag glömmer inte när jag läste i en tidningen hur man kunde sätta in adresser i ett fält och plötsligt dök det upp innehåll. Det var mycket krångliga adresser och det var även helt obegripligt varför det skulle vara http://www först i adressen.

Ett av de bättre minerna var när jag första gången testade en sökmotor på webben. Den sökmotor som gällde då var http://www.altavista.com. Jag satt i datorrummet i Kyrkbyhögstadieskola och sökte först på Åland jag fick fem träffar. Sedan tog jag Geta och det jag fick upp var någon typ av Japanska skor. Som tredje sökord tog jag IF Start och det fanns ingenting på det. Efter de tre sökordet visste jag inte vad jag skulle söka på, men jag blev överväldigad av att man kunde hitta så mycket på nätet.

 

AltaVista_Technology

Nya Åland min första hemsida

Det var nog där jag insåg att jag vill jobba med internet. Jag började titta på hur man kodade hemsidor i html-kod och gjorde några webbsidor åt bland annat Nya Åland.
Jag gjorde designen och skulle ladda upp den till webben, men av säkerhets skäl så måste jag ladda ner designen och koden på en diskett och föra den till dataleverentören där webbservern fanns. Jag förde över den och den blev publik följande morgon. Då ringde en bekant och sade att jag måste gå och ändra i koden, för när man gick till webbsidan började det att burra i datorn. Vad som hade hänt var att adressen till nyans logo gick till diskettstation. …

Innebandy VM 1997

I samma veva var jag ordförande i Ålands innebandyförbund och vi hade fått rätten att arrangera världens första världsmästerskap i Innebandy för damer. (en ganska bra story varför Åland fick mästerskapen)

Jag ville att vi skulle kunna hantera media på ett enkelt och billigt sätt och då beslöt vi att använda en webbsida för världsmästerskapet. Vi hade inte råd att anställa någon för att skapa sidan så jag gjorde det själv. Jag började leta efter förlagor, hur andra sporter hade gjort och det enda som jag hittade då var Ishockey VM 1996 i Österrike som hade en enklare webbsida. Förmodligen var de världens första mästerskap på internet och vi troligtvis på en god andra plats.

Officiella_hemsidan_för_Dam_VM_i_Innebandy

Hur hittar man då gamla webbsidor

Det finns ett arkiv som säger sig ha sparat ner 407 miljarder webbsidor. Länk

Här några andra godbitar från tidernas begynnelse🙂

Aftonbladet

Nokia_Group