Är all reklam bra reklam ?

Posted on april 19, 2014

0


Man brukar säga att:

all reklam är bra reklam, även dålig sådan.

Det finns förstås olika åsikter om det. Dock är en sak att om man inte är på tårna så kan dålig reklam bli ödesdiger eller åtminstone kostsam. Det senaste exempel är väl Hotel Sheraton som avisade en kund till sitt hotel frukost, fast hon hade betalt den. (DN – Sheraton stoppade regeringens romska gäst)

Det blev rejält rabalder på deras officiella Facebook sida, men de svarade inte på den utan lät folk kommentera utan att få svar.

En av Sveriges absolut bästa kriskonsulter i sociala medier Jeanette Fors-Andrée skriver så här i sin i sin bloggpost (Konsten att be om ursäkt)

bild-18

Rätt skött kan dålig PR, bli något riktigt bra.

Om man gör som Hotell Sheraton och tror att något skall blåsa över, så är det fel taktik.
Det är bra att vara beredd när, som man säger i USA.

The shit hit the fan

Tre olika saker som gör att jag tror att man kan vända något negativt till något positivt.

  1. Jag läste en artikel i morse om hur negativa kommentarer kan förstärka försäljningen upp till 40% under rätt förhållanden. (Venturebeat – How negative comments can boost sales 40% under the right conditions)
  2.  Detta i kombination med min erfarenhet att de kunder som är så engagerade att antingen ringer, mailar eller skriver på din Facebook vägg kan bli dina bästa ambassadörer i framtiden.

    Om det finns en gnista, så går det fortfarande att rädda brasan.

    Lite kuriosa, på min gamla arbetsplats hade vi en taktik att om det var en missnöjd kund, en kvinna så ringde jag och var det en man så ringde min kvinnliga kollega. Det blev alltid lugnare samtal då, än de gånger vi råkade ringa man-man eller kvinna-kvinna

  3. Engagement Rate. De allra viktigaste argumentet varför irriterade kunder på Facebook kan bli en tillgång är att deras kommentarer sprids bland deras vänner och skapar en nyfikenhet varför någon har blivit irriterad. Om man i det fallet kan reda upp det som irriterar kunden, så har man vunnit dels en högre engagemang rate på sin post, men även visat alla de som sett posten att man har bra service och bryr sig om sina kunder.

Slutsats

All reklam är INTE bra reklam, men det kan komma något väldigt bra ur det om man är snabb, gör en bra lösning och visar respekt för personen i fråga.