Intressant statistik om incheckningar Sverige vs Finland #4sq och #fb

Posted on april 24, 2014

0


 

 

 

 

 

 

 

Jag har utökat vilka platser som jag har kollat upp statstik på och dessutom tittat närmare på en tjänst som enbart handlar om incheckningar foursquare. Jag har plockat med Huvudstäder i närregionen samt Spaniens huvudstad.

En korrigeringar med siffrorna i föregående post var att det finns dubbletter av några av platserna, så istället för 42 incheckningar i Mariehamn, så är det 30 514 stycken. Det är fortfarande betydligt färre än i Visby. Det var Jonas Holmström som uppmärksammade att det finns dubbletter. Noterbart är att det inte är så stor skillnad mellan antalet incheckningar på Åland och Gotland 37 419 vs 41 626.

 

LikesVsIncheckningar.001

 

Jämför vi med andra stora städer i närregionen, så kan man notera att Stockholm är i egen klass för sig i Norden. Helsingfors har minst av de större nordiska länderna. Madrid har hela 12 miljoner incheckningar på Facebook.

De flesta städerna har ungefär lika många incheckningar som de har innevånare i sin stad/Ö.
Om vi tar Färöarna  som har ca. 48 000 innevånare och 52 000 incheckningar.
Mariehamn 28 000 innevånare och 30 000 incheckningar. Där sticker Stockholm och Madrid ut.

LikesVsIncheckningar.002

Foursquare

Om vi då tittar närmare på foursquare som har varit en tjänst som enbart satsat på att man checkar in och till viss del även ett spel, så hur ser det ut då. Min uppskattning av vilka foursquare användarna är antingen ”Early Adopters” och eller folk som gillar att spela/samla på saker.

Om vi jämför Gotland mot Åland, så blev jag förvånad att Åland hade mera unika incheckningar än på Gotland, så tvärtemot hur det var på Facebook. Det är ju betydligt färre som använder Foursquare än Facebook. Jag har satt med en kolumn med hur många av mina foursquare vänner har checkat in på respektive plats för att se om det finns några skillnader.

LikesVsIncheckningar.003

Vad blir då slutsatsen från att det är tvärtom resultat. Min slutsats är att hur man använder tjänster och vem det är som gör det.
De som använder foursquare, söker aktivt upp platser för att checka in på och i Facebook så tror jag att många skriver en status uppdatering och ser samtidigt att man kan checka in på en plats och slipper därmed skriva den infon, samt att då finns samlat på deras Facebook karta.
Jag tror också att gratis wifi på kryssningsfärjorna som passerar Mariehamn påverkar.
Vi kan t.ex se att Västrahamnen har mera inchecks än Mariehamn.

Sista Grafen visar hur det ser ut med större städer. Här överraskar Helsingfors :O

LikesVsIncheckningar.004

Det har checkat in nästans lika många i Helsingfors som i Madrid och nästans dubbelt så många som i Stockholm.
Detta överraskade mig speciellt förhållandet mellan Stockholm och Helsingfors. Om det finns någon kulturell skillnad är svårt att säga men kanske inte en helt ologisk gissning att man är mera social och öppen i Sverige på Facebook än i Finland, men att man gillar gamefication mera i Finland.

Taggat: ,