Varför är Sociala medier en allt viktigare trafikkälla ?

Posted on april 25, 2014

1


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redan för tre år sedan var Facebook en viktigt källa till trafik för tidningarna webbsidor. Det har till och med ändrat på vårt beteende att vi inte går till startsidan utan direkt till artikeln som ens vännerna har delat med sig på Facebook.

En del har ändrat så mycket man använder helt nya tjänster som samlar upp nyheter och artiklar från ens digitala kanaler. En sådan tjänst är Flipboard.
I mitt fall blir Facebook kanal som en ersättning av lokaltidningen och min twitterkonto med branschmagazine och LinkedIn min affärstidning. Det blir en viktig del för mig att kunna ha koll på vad jag är intresserad av.

Flipboard

 

Sedan använder jag mig av Omni som hämtar tidningsnyheter från olika källor och är ett mycket effektivt sätt hålla kolla på ett visst aktuellt ämne.

För de som vill komma åt vilka saker som mina nätverkskontakter delar med sig, kan med fördel läsa min dagliga tidning ”The Mats Adamczak Daily” Här samlas alla bilder, filmer och länkar som de har delat med sig.

The_Mats_Adamczak_Daily_and_Untitled

 

Det finns många andra liknande tjänster och de baserar sig på vad folk delar med sig i sina nätverk. Man kan även se detta trafiken till andra webbsidor. Att Facebookś död skulle vara nära föreliggande känns en aning överdrivna. I bilden nedan så ser man en tydlig tendens fram till november i fjol.

SoMeReferals.001

 

Trenden verkar ju inte direkt avta om man ser statistiken för 2014.