Några reaktioner på ledaren

Posted on april 27, 2014

0


Det har blivit en hel diskussioner runt omkring på sociala medier under gårdagen och i dag. Angående Ledaren i Ålandstidningen.
Tyvärr är deras ledare bakom betalvägg, kanske inte helt oväntat, så jag kan inte länka till den.
Något Ålandstidningen införde för ett tag sedan.

Så här skriver Joakim Jardenberg på sin Facebook sida och några av hans Facebook vänner i Sverige.

Tänk att politiker (och för den delen tjänstemän) fortfarande ska stå vid skampålen för att de väljer att vara tillgängliga, kommunikativa och digitalt delaktiga. Traditionella medier MÅSTE sluta slåss mot den utvecklingen.

Fredrik Augustsson Lärare at Albins folkhögskola

Det vi inte förstår är farligt, och det som är farligt ska förgöras, förlöjligas och förminskas. 
Problemet för traditionell media är att arenan de slåss mot växer ju mer de kämpar emot.
Ju hårdare du promotar skrivmaskinen ju fler blir det som får upp ögonen för datorn.

Stefan Hallgren 

Media försöker febrilt hålla kvar agenda och diskussioner på den arena de själva kontrollerar. Tyvärr kämpar många politiker och tjänstemän också emot den här utvecklingen.
”Det politiska samtalet skall hållas inom Demokratins hank och stör”. (Som i ”S
itt gärna och sov på fullmäktige bara det sker i kommunadministrationens godkända lokal”) Och helst ska offentliganställda eller politiker varken twittra, ha bloggar eller prata på Fejan. 

Edward Jensinger  Utvecklingschef  Skol Och Fritidsförvaltningen Helsingborg

 

Mycket märkligt detta. Jag förstår inte hur jag skulle kunna sköta mitt jobb utan sociala media. Än mindre förstår jag hur de vars jobb det är att tycka saker (ex politiker) kan göra det. Märkligt var ordet.

 

Lite Åländska kommentarer:

Daja Rothberg

Hur kommer det sig att man måste bli en torr faktamaskin utan privatliv om man är politiskt aktiv? Såna ”politiker” vill inte jag ha. Jag vill ha riktiga människor med intressen och familjeliv och allt som hör därtill. Inga faktarapande robotar för mej!