The conference

Posted on augusti 20, 2014

0


Jag kom på jobb i måndags och gjorde rivstart med att på eftermiddagen fara på The Conference med två av mina kollegor. I år blev det som sagt var inget SSWC på Tjärö som konkurrerade tidsmässigt.
The conference är proffsigt upplagt, bra föreläsare och jag gillar att de har allt mellan två och tre föreläsare i samma time slot som berör ett ämne från olika vinklar.

Den första keynote föreläsning var med Molly Crabapple som berättade om sin bakgrund som illustratör och artist, hon har lyckas vara med och dokumenterat en mängd händelser i USA’s historia där man inte har fått använda kameror, som t.ex i Guantanamo Bay basen. Föreläsningen

bild-29

 

Efter morgonens första presentation var dags att välja ett spår. Jag valde att gå på ”BRAIN, HEART, GUT – WHAT DRIVES US, REALLY”

Först ut var Daniel Margulies, Max Planck Institute som berättade om hur man mäter aktiviteter i hjärnan. Man har kategoriserat vad man tänker på i viloläge och vid arbetsläge. Man tenderar att ”fokusera” på sig själv och saker som berör sin närhet när man är i viloläge. När man är i en mera aktiv fas är det mera externa frågor som hjärnan bearbetar.

Den före detta målvakten i Malmö FF och svenska landslaget Caroline Jönsson numera Sport Psychologist
, berättade om inställning om vikten att ha med hjärta i det man vill uppnå. Helt enkelt att utan engagemang och rätt inställning är det svårt att uppnå sina mål.

Elaine Hsiao, Senior Research Fellow, Caltech var den största behållningen från detta pass, hon berättade om bakterier och hur stort inflytande de har på våra liv. Allt från att de påverkar vad vi vill äta till att de kan ändra på våra beteenden. I  vår kropp har vi 100 000 000 000 000 stycken bakterier. Enbart i vår mun har vi 10 000 000 000. Skulle vi väga dem skulle de väga någonstans mellan 0,9 kg till 2 kg. Man forskar hur man skall kunna använda bakterier med allt från att boka sjukdomar till att ändra beteenden. Det är nog samtidigt en hel del läskigt i detta… 

Andra passet handlade om PAYING ATTENTION

Erika Hall, Senior Strategist, Mule Design. Hon berättade om att bara för att vi har fått tillgång till big data. Vi har aldrig tidigare kunnat följa upp beteende så ”exakt”, men det behöver inte betyda  att vi drar bättre slutsatser i dag än tidigare. Man måste fortfarande ut och träffa ”kunderna” för att första vad de vill ha. Hon hade ett bra exempel på hur man först misslyckades i en kampanj att få människor att äta mera järn i kosten, men efter att ha pratat med dem förstod man hur man skulle göra det i stället.  Hon introducerade även ett nytt begrepp ”Dark data” det vill säga all data som företagen har samlat in om dig , men som de inte har kunnat börja att nyttja ännu.

Ge Jin, Human Factor Designer, IDEO Shanghai, pratade om olika drivkrafter hos människor och till min stora glädje hade han undersökt de som gratis textar och översätter filmer som folk sedan laddar ner till sina piratfilmer. Jag hade själv funderat på just denna grupp av människor, som är nära besläktade med de som bidrar med texter till Wikipedia.
Han berättade även om hur dating i Kina fungerar, föräldrarna går till en och tar med sig en infolapp om deras barn och försöker hittade matchande barn som sedan skall gifta sig med varandra. Ge Jin fick i uppdrag att  ändra en kinesisk dating sida. Den var väldigt tråkig och fylld med statistik. Vad de gjorde var att sätta till spänning till den genom att ha medlemmarna att sätta in en dags profil och en kvälls profil. Det riktigt smarta var att man bara kan se dags profilen på dagen och måste vänta till kvällen innan man kan se personens kvällsprofil.

bild-28

Sille Krukow, Nudge and Behavioral Design Expert, jobbar med hur man kan ändra beteende hos människor. Hon berättade bland annat om problem man hade med rökare i Köpenhamns tågstation. Människor rökte och kastade fimpar på ett okontrollerat sätt. Hon började titta på problemet med en rökareres ögon. Hon märkte att det fanns en massa förbudsskyltar, men att var man får göra det. Det resulterade i att människor såg hur andra rökare löste det och gjorde på samma sätt. Lösningen var att visa tydligt var det är OK att röka och det löste stor del av problemet. Jag känner igen sättet från när jag coachade i FM-ligan i innebandy. När en spelare gjorde fel i en viss spelsituation, så sade jag att så där skall han inte göra. Vad som då hände var att när samma situation hände igen, gjorde personen samma fel igen.
Då fick jag lära mig att man skall berätta vad spelaren skall göra i den situationen istället och då gör de det istället.

Efter lunchen var det dags för JULIANA ROTICH som är en kvinna som ligger bakom  Ushahidi, open-source software för att samla och sätta informationen på kartor. Man ger helt enkelt allmänheten ett verktyg för att hantera allt från ebola epedimier till kanske algblomning hos oss. En fascinerande kvinna !

 Videon 

 

THE ANATOMY OF VIRALITY

Per Cromwell, co-founder, Studio Total och Kevin Allocca, Head of Culture and Trends, YouTube pratade om viralitet på nätet. Kevin från Youtube visade mest videos som hade blivit virala, men där blev jag besviken för han var mycket ytlig. Som t.ex för två av exemplen som Volvo reklamen och Gangnam style var ingen slump eftersom smarta marknadsförare hade sett till att rätt personer hade fått tillgång till videorna och sett till att sprida dem. Youtube representerar den tekniska möjligheten att sprida content och Perś Studio total visade hur man kan ge personer orsaken varför man skall sprida content.

INCREASING THE LONGEVITY OF CONTENT

 Scott Cohen, artist manager and founder of The Orchard berättade om content’s historia. Inte så mycket att orda om.

Evan Sandhaus, Director for Search, Archives and Semantics , The New York Times, berättade om deras tankar runt att de hade öppnat upp deras analoga arkiv för deras prenumeranter digitalt.

David Gram, Marketing Director, Lego berättade om hur Lego tänker och hur de har lyckats under 80 år vara med som viktig leverantör. Det handlade mycket om intrepenörskap, dvs hur man lyckas internt ta fram nya produkter som passar kunderna.

bild-26

Kvällen avslutades med mingel och då dök @tks upp med sin Beta och Alfa känsliga kaninöron maskin upp. Beroende på sinnes stämningen rörde sig lite eller mycket.

 

 

 

 

 

bild-27

 

 

Det har varit härligt att träffa en del bekanta men även en del helt bekantskaper.

 

Här hittar ni alla videos för #TheConf