Minskar marknadsförings nyttan med Facebook ?

Posted on november 24, 2014

0


Organisk spridning
Jag har funderat på  vad det är egentligen som Facebook ”säljer” till sina användare. Är det chaten, grupperna eller något annat? Det centrala i Facebook är väggen där man kan se vad ens Facebook vänner och de Facebook sidor som man följer och samtidigt kunna chata med sina vänner.
Utmaningen för Facebook är att kunna se till att det innehåll som du får se i din vägg är så relevant som möjligt för dig. Därav har Facebook tagit dram en formel som filtrerar ur det innehåll som du får se. Denna process har hållit på ett bra tag nu. Facebook ändra konstant i vad som du ser i din Facebook vägg, det lär vara över 300 olika parametrar som styr vad du får se . Twitter har valt en helt annan strategi för där ser man allt innehåll som de du följer publicerar med följd att det är svårt att följa innehållet för det blir så mycket och det är det som Facebook vill undvika.
@deeped har beskrivit det bra här – Facebook fimpar organisk räckvidd

facebooks affärsstrategi 

Det som är förvånande, är att Facebook nu en längre tid har lanserat appar för deras huvudtjänster:

  • Messenger ( hantera dina interna meddelande )
  • Groups ( hantera dina grupper på ett smidigt sätt )
  • Pages ( hantera dina Facebook sidor )
  • Slingshot ( foton & Video )
  • Paper (Se dina vänners nyheter)

Det borde rimligen göra att användarna är mindre i själva Facebook appen och inte kan se innehåll från de olika Facebook sidorna. Det vill säga den organiska spridningen eller syrligheten minskar ytterligare.

Detta i kombination med andra trender som att ungdomarna har ”lämnat” Facebook. Där måste man dock fundera på vad som menas med ”lämna”. Ungdomarna har inte avslutat sina konton utan de publicerar inte så mycket innehåll på sina väggar mera, utan de är i grupper som inte är synliga för de andra Facebook användarna. Ungdomarna har helt enkelt ändrat sitt beteende i Facebook.

Referrals från sociala medier.

Som facebook administratör kan man notera att reachen ( dvs hur många man når med en uppdatering på sin Facebook sida) har minskat, speciellt om man uppdaterar på engelska och har ganska mycket fans till sidan och inte har en strategi för hur man uppdaterar sitt innehåll med relevant innehåll för sina besökare.

Den minskade organiska spridningen borde påverka negativt hur mycket referrals (hur många som har klickat på länkar till din webbsida) som kommer från Facebook.
Jag skrev en post om det i våras Varför är sociala medier en allt viktigare trafik källa. Nu har det kommit en undersökning från Shareahollic, som visar att åtminstone så blir Facebook ännu viktigare som källa till trafik för webbsidor, till och med passerat google ett flertalet månader. I december så kommer nästa rapport från shareahollic.

Referrals_socialVsGoogle.001

Slutsats

Det gäller fortfarande att sätta in innehåll som engagerar och ryktena om att Facebook håller på att dö ut och framför allt inte skulle vara en viktigt kanal för kommunikation med sina kunder/fans känns mycket obefogade! Däremot kommer det att krävas en bättre planering och att man sätter till resurser och även satsar en del på marknadsföring där för att det skall ge tillbaka något.

Posted in: Uncategorized