Att analysera engagemang och synlighet på Facebook

Posted on december 20, 2014

3


Det finns ett antal viktiga parametrar som man bör känna till när det gäller Facebook och även andra sociala medier när man skall se om ens ansträngningar är värda sitt pris eller vad man kan göra för att man skall bli bättre.

DSC01357

Några saker, som man kanske tror…

  • Ju flera Facebook fans desto bättre.
  • Alla dina fans ser vad du skriver på din Facebook sida

När det gäller specifikt Facebook så har de en formel som bestämmer vem som kommer att få se de inlägg du sätter in på din Facebook sida. Faktumet är att ju flera fans du har så minskar procentuellt hur många du kan nå med dina uppdateringar. Detta innebär att det är långt från självklart att man skall ha ett så stort antal fans som möjligt. Det är nog en gammal sanning som gäller här.

Det är bättre med kvalité än kvantitet.

Den här bilden visar hur stor räckvidd (Reach) man har inom olika intervall av Facebook fans. All statistik visar att räckvidden dessutom har minskat de senaste åren ytterligare.

20131205-204131.jpg

 Reach, räckvidd

Facebook ändrar kontinuerligt sina formler som styr hur stor räckvidden (reachen) är för Facebook sidor. Detta har gjort en del företag och organisationer att fundera hur de skall förhålla sig till Facebook som marknadsföringskanal. Det blossade upp senast i våras och då skriv jag om det så här i  Skit i Facebook eller vad vissa experter säger.

Om man vill att sina uppdateringar har man två huvudalternativ att välja mellan.

Organisk Reach=
Det innebär hur många som har sett dina inlägg i sina Facebook väggar tack vare att de har följt din faceboksida eller att någon av dina vänner har intrigerat (Gillat,delat eller kommenterat) med den.

Köpt Reach= Man kan i varje inlägg som man har gjort ”Boosta” (köpa)  större räckvidd. Man kan välja hur många procent man vill nå av sina existerande fans. Man kan även välja att köpa räckvidd till sina fans Facebook vänner. Det kan finnas orsak att vara återhållsam med hur mycket och hur ofta man köper räckvidd.
Facebook har över 300 olika parametrar som styr vem av dina fans som får se ditt innehåll. Det man vet är att de fans som på olika sätt integrerar med dina inlägg kommer att få se kommande inlägg, för enligt facebooks tolkning är du intresserad vad som sägs från varumärket då.  I och med detta är det frågan om hur relevant det är att köpa räckvidd till dina fans vänner.

Ett tips 

Ifall ditt inlägg snabbt (typ 3 timmar) får många gillningar, kommentarer eller delningar så kan det vara relevant att köpa räckvidd till det inlägget.  

Engagemang 

Facebooks definition av engagemang är när besökaren antingen gillar ditt inlägg, skriver en kommentar, taggar någon eller delar ditt innehåll på sina egna Facebook väggar. Det krävs med andra ord någon typ av interaktion av besökaren. Man skall skapa med andra ord ett så stort engagemang som möjligt, för då når man flest människor genom organisk reach.

I branschen mäter man engagemanget antingen Average Post Engagement Rate (APER) eller Daily Page Engagement Rate (DPER). 

er-formulas

Den första säger hur bra kvalité man har på sina poster. Den andra visar hur mycket engagemang man har per dag. Det kan vara intressant att jämföra sig mot branschen eller de som har lika mycket fans som en själv.

finding-er-3

 

Tips 2
Om man t.ex har  högre Post Engagement Rate än branschen, men lägre Page Engagement Rate. Kan det tyda på att bra kvalité på sina inlägg och kan göra flera.

I följande bild så kan man se hur engagemanget har varit om man jämför branscher. Man ser även tydligt trenden från 2013 till 2014 att den är sjunkande för Page Engagement Rate. 

finding-er-1-1-

 

Samband Fans, Reach och Engagemang

Som jag tidigare nämnt gäller det att ha bra kvalité på sitt innehåll och med det menas egentligen att innehållet skall vara engagerande! Man skall inte heller i onödan köpa eller anordna tävlingar som ”tvingar” deltagarna att bli fans ( fangate ) detta är dessutom numera förbjudet av Facebook.

Eftersom engagemanget är i relation till antalet fans och inte till reachen, så kan det vara orsak att även titta på det förhållandet.

Bilden nedan visar korrelationen mellan Engagement och Reach. Den är visserligen från 2012, men den känns relevant ännu.

Socialbakers_ROE

 Analys verktyg

Det finns en del olika verktyg ute på marknaden, men du kan numera göra en del saker i facebooks egen ”Insights”. Jag har använd Socialbakers och där finns möjligheten att se sina egna Reach, olika engagement Rate med mera på sina egna sajter, men även konkurrenters.

I Facebook insights krävs det lite mera manuellt arbete om man vill jämföra sig mot de parametrar jag har pratat om här.
Man får istället:

  • Totalt Page Likes =  Antalet fans om sidan har
  • New Page Likes = Antalet Nya fans denna vecka
  • Posts this week = Antalet inlägg
  • Engament this week = Hur många gillningar, kommentarer och delningar man fått

Här kan man sätta in sina konkurrenter får att jämföra sig med.