SXSW 2015 

Posted on mars 15, 2015

1


South by Southwest har vuxit ytterligare sedan jag var hit senast 2013. Då var det ca. 20 000 deltagare på interaktiva delen mot 30 000 i år.  Det finns grymt mycket att välja på, men man måste vara taktisk och välja ut den föreläsning som man verkligen vill se och sedan plockar man in föreläsning som är på samma ställe. I år har de satt huvuddelen av de föreläsningar som jag är intresserad av i Hyatt Regency  hotellet. Det är på andra sidan Colorado floden, men bra gångavstånd från Convention centret. Det är tyvärr gambling om en föreläsning är bra eller dålig. På två dagar har det varit både riktigt bra och riktiga bottennapp. 

Neuroplasticity 

Handlar om vilka beteenden som förändrar våra hjärnor. Det var två engelsmän som arbetar på HeyHuman, Dan Machen och Felix Morgan. Det berättade om deras forskning om hur hjärnorna blir påverkade av de många nya kanalerna som vi använder i dag de har gjort det i samarbete med universitet i Köpenhamn. 



Om man inte försöker hantera sina olika källor på ett smart sätt  och får en massa påminnelser hela tiden så kommer man att bli mycket stressad och ofokuserad.  Detta gäller inte bara sociala medier utan alla typer av kommunikationer som avbryter en person med det man jobbar med eller försöker fokusera på. Man hade gjort studier på hur människan reagerar om de får höra ett pling, som de vet att det betyder att de fått ett mail. Människan är nyfiken och kommer att vilja se det mailet. I undersökningen lyckades man mäta att IQ sjönk med 10 steg när de fick mailet. 

Vår hjärna anpassar sig efter vilka funktioner som vi behöver i våra liv. Man undersökte blandat skickliga fiolspelare och märkte att de utvecklade helt andra område än icke musikaliska. En duktig fiolspelare måste kunna hantera många komplicerade ackord och utföra dem med sin icke dominanta hand. Man undersökte även taxichaufförer i London. Det finns ca 20 000 gator i London, de rutinerade chaufförena hade koll på många av dessa. Detta har förstås avtagit med GPS’n intåg. 

De har även gjort en större undersökningen på hur människor drömmer och då i den betydelsen om man drömmer i svartvitt eller i färg. Man märkte att de som var uppväxta med svartvit tv, även drömde i svartvitt. 

Det finns tre olika saker som påverkar vår vardag väldigt mycket idag. 

Internet, Sociala medier och Smarta mobiler. 

Dessa  tre saker gör att vi  omedvetet ändrar vårt beteende…

En genomsnitts engelsman tar upp sin mobil 1 500 gånger i veckan.
Många tar sin smartphone och kollar den innan man pratar med sin partner på morgonen

Man pratar ofta om The Rise Of Multitasking, när det egentligen handlar om The Rice Of Task Switching. Problemet med att snabbt byta fokus mellan olika saker gör att långtidsminne blir sämre. (Fast detta påbörjades väl redan med att vi fick mobiler och adressböcker samt kalendrar som håller ordning på det åt oss) 

Jag får erkänna att jag också har tänkt att jag är duktig på multitasking, men det har jag nog kopplat ihop delvis med att vi fick tvillingarna. 

Jag har dock ändrat mitt beteende så att jag inte kollar telefonen lika ofta som tidigare. Jag använder appen Omni för att få max tre notifierangar per dag från media om det har hänt något viktigt, istället för att få en massa notifierangar. Jag har stängt av notifierangar från mailprogrammen. Det är egentligen bara sms, Facebook inbox meddelanden och om någon nämner mig med mitt namn i Facebook som gör att jag får noteringar, på samma samma sätt fungerar det med Twitter. En sak som har hjälpt mig är att fokusera är att de flesta morgnar innan jag går på jobb, så har jag tränat 40 minuter och det var har varit bra för min tankeverksamhet och koncentration.

Transacion memory, förr så hjälptes man åt i en grupp för att komma ihåg saker. I dag är det utbyt mot Google, så vi blir än tightare ihop kopplade med tekniken. 

Man gjorde en undersökning där man delade upp det på i tre olika grupper.

I grupp 1 såg man på tv.  I grupp 2 såg man på tv och hade samtidigt en laptop i knät. I tredje och sista gruppen så gjorde man samma som i grupp 2, men även diskuterade en bok med en annan person i soffan.  

Om man var i grupp tre så hade man man ”lower emotional engagement ” än i grupp 1.

Man hade dessutom bara 1/3 igenkänning av Brands jämfört med de som ensamt titta på tv.  Det motsvarar en 30% sänkning av igenkänningsfaktorn. Det gör att det är en utmaning att nå ut till sina kunder, som Task switchar och inte multitaskar. 

Deras tips var att hålla det så enkelt som bara möjligt, samt en fem punkts lista.

Keep it f**king simpel !

  1. Think in Stereo, dvs håll igång budskapet i flera kanaler samtidigt. T.ex finns det en tv kanal som när du tittar på reklam i den så får du samtidigt länkar till produkterna. Om de får vad de tror de skall få, blir de gladare.
  2. Surprise with simplicity 
  3. Maximaze memory value Honda Gjorde en Reklamfilm I superfart och man tittar inte på något annat under den tiden. Honda fast commercial http://youtu.be/U8VlX4Ekk80
  4. Compound non – conscious nudges Om något känns familjärt,  så gillar man det bättre
  5. Conquer context. Det gäller att äga innehållet . Det skall vara personligt, cocktail effekten är ett bra exempel på hur det kan fungera. Man kan höra sitt namn fast det är många människor som pratar samtidigt på ett kalas. Ett sätt att göra detta på är att använda Api till tjänster som är relevanta för kunden och ger ett värde åt dem. 

Building a army Of Brand Avocates

Det var representanter för dels WWF och Virgin America Airlines som gav varsina exempel på hur det med hjälp av brandavocates hade lyckats.



När Virgin America Airlines försökte få öppna en linje till Dallas stötte de på patrull. Ett flygbolag som är totalt dominerande i Dallas ville inte få ökad konkurrens. På flygplatsen hade det bolaget kontroll på 16 Gate:r av 18 och 90% av alla flygstolar som använde Dallas flygplats. 

Man hade bara några veckor på sig för att få till stånd en oponionsförändring och använde gerillamarknadsföring med hjälp av sina mest trogna fans. Man spred ut till sina fans i Dallas att man tänkte ordna en ”hemlig” presskonferens i Dallas följande dag. Ryktet spred sig och utan att egentligt gått de vanliga kanalerna, så var det smockat med media som ville veta vad de hade på gång. De flög dit med ett plan och landade utan tillstånd, men som hon sade, ibland måste man chansa! 

De ordnade i samma veva en namninsamling där man på 10 dagar fick 27 000 underskrifter för att få Virgin dit. ( www.freelovefield.com ) Detta räckte dock inte för att få politikerna att släppa in Virgin.  

Då startade man ett politiskt parti, som skulle enbart jobba för denna fråga. På 2 veckor fick de in utrymme för  25 miljoner $ värde i massmedia. Efter det skrev Sir Branson ett ”love letter” i en youtube film  till Dallas politiker Och då veknade man slutligen och Virgin fick access dit flygplatsen. 

Lärdomarna från Free Love Field kampanjen var enligt Abby Lunardini Marknadsföringschefen på Virgin America Airlines. 

  1. Know Your Audience
  2. Move Fast
  3. Take Risks
  4. Have fun
  5. Thank your supporters

WWF berättade om två av sina projekt , det första var om de utrotningshotade djuren där man i en lyckad kampanj lät djuren ”själva” berätta.



Man gjorde liknande med andra utrotningshotade djur som noshörningen med flera. Denna kampanj engagerade många som delade bilderna i sina kanaler. Man gjorde även ett antal djur selfies. 



De berättatade även om Earth hour. Ett Projekt som sakta men säkert sprider sig runt i världen. Senaste året försökte man engagera fansen med att hjälpte till att påverka så att man stängde ner kända landmärken runt omkring i världen och man lyckades skapa en opinion för det. 





Taggat: