Sxsw 2015 Adapt or Die och hjärnan söker mönster

Posted on mars 17, 2015

0


@JoannaLord VP Of marketing vid www.porch.com hade en föreläsning som hette Adapt or Die: Building a Brand In 2015 and Beyond  Hon började med att säga att av de 429  företag som fanns med på Forbes 500 lista 1955, när man började med listan. De finns inte mera kvar som företag. 



Hon berättar sedan om att Varumärket har fått sin betydelse förändrad genom århundraden. 

På 1800-talet betydde BRAND=TRADEMARK Det var helt enkelt Logon och färgen. Sedan på 1900-talet blev det BRAND =”THE BRAND” då insåg marknadsförarna att helheten är viktig, som service och den kvalitet som kunderna kopplar ihop med varunärket. Nu på 2000-talet så är det BRAND =”BRAND” med andra ord när kunderna idag kan sprida ditt brand, så blir det oerhört viktigt att veta vad dina prospekt har för uppfattning om ditt varumärke när de ser eller hör om det. 

För att lyckas med detta som företag så menar Joanna att det finns tre olika grundpelare som man behöver ha en strategi för. 

Product, Team och Community 

Man kan uppnå detta genom att satsa på fyra olika taktiker.

  1.  Authentic. Det är oerhört viktigt att man är och upplevs som äktaAuthentic är nog det vanligaste ordet på SXSW tillsammans med personligt. )
  2. Create a rally point . Det betyder att man skapar en mötesplats för sina kunder och fans, med andra ord ett Community i någon av de kanaler de finns i som Facebook, Twitter eller ännu hellre på din egen webbsida, där kan de sedan dela sina erfarenheter. 
  3. Invest in your own statement. Se till att produkten eller servicen stämmer överens med det som du säljer.
  4. Empowers consumers and building a brand together with them , Model citizen använder inte fotomodeller för sina kläder, utan enbart fans som skickar in foton där de mannekängar med deras kläder.  Joanna citerar även Seth Godin som pratar om ”permission marketing” kortfattat handlar det om att företagen måste förstå att man är i kontroll av vad kunder säger om dig och att det är viktigt att kunder ger företaget tillsänd att använda vad de säger om dem. 

Det var i trissat att lyssna till henne och jag håller med Henne. Jag använder dock andra ord för att beskriva samma sak. 

Kunden måste ha möjligheten och orsaken att berätta vår story. 

Let’s make a movement

Maggie Gross @themaggiest gick igenom hur man kan skapa enmovement”. Hon utgick från hur man kan påverka människor och vad som händer i våra hjärnor. 

Hon började med att våra hjärnor söker mönster som antingen är ”Force For Good” eller ”Source Of Pain” 

  1. Börja med ett problem. Det positiva är att hjärnan är ämnad för att lösa problem . Tyvärr så kan även  hjärnan föreställa sig fel svar. På grund av man kopplar i hop två saker som egentligen inte har med varandra att göra. Det fenomenet heter Pareidolia på latin. De s.k. Foliehatt’s teorierna , hon hade som exempel att om man spelar Stairway to Heaven baklänges så blir det en dyrkan till Satan. 
  2. Utnyttja medier. Hjärna känner andras människor smärta, men hjärnas empati kan även enkelt riktas om till något helt annat. Därför är tyvärr propaganda mycket effektivt, när den anspelar på känslor och empati. Det är precis den taktiken som främlingshatarna använder när de letar fram olika våldsdåd i världen för ”bevisa” sin tes att främlingar är farliga eller vad man nu vill bevisa. 
  3. Ge människor en roll. Om man låter dem vara delaktiga så kommer de att engagera sig på ett helt annat sätt. Hjärnan söker efter delad identitet, det kan vara allt från samma kläder till attityd eller ett gemensamt fotbollslag. Hjärnan hittar även anonymitet tillsammans med andra. Man skyddar sig bakom anonymiteten och angriper andra på det sättet. Därav problemen med att låta trollen få komma till tals i olika sammanhang. 
  4. Ledarskap. Hjärnan letar efter ledarskap och hjärnan gör vad den tillsagd att göra. Vi är helt enkelt flockdjur i många hänseenden, på gott och ont. Därför har mänskligheten en svaghet att följa starka ledare oberoende om de är goda eller onda… 

Hon delade upp dessa fyra punkter i Powerful och Dangerous. 



Posted in: #SXSW, Beteende, Marketing