SXSW, privacy och hur man kan bli autenhtic 

Posted on mars 19, 2015

0


 

Marcus Castenfors hade en session som hette Why Can’t We Be More Like Disneyland?  Länk

Han inleder med en berättelse om en grupp som var till Disney land och när de tar bussen på området, så frågar busschauffören om hur det är med rummet deras. Den ena killen svarar att tyvärr så droppar en kran men de han inte berätta det till receptionen. När de senare samma dag kommer tillbaka till hotellet är kranen fixat. busschauffören menade verkligen allvar med sin fråga och visade att han bryr sig. Detta skapar ett bra insittament att kunden kommer att berätta historien vidare. Den lilla händelsen visar på många saker, som att chauffören är både stolt och glad på sitt arbete.

Marcus berättar att det inte bara handlar om design när man pratar om kunden upplevelse på nätet. Dock är designen självklart väldigt viktigt. En som hade bra koll på det redan 1971 var tysken Dieter.

Dieter Rams 10 principer för bra design håller ännu.

DieterRam.001

Om man vill lyckas bra med sin service eller sälja på nätet skall man förstå vad ens kunder vill ha och gärna hur de beter sig. Marcus visade sin version av behovstrappan.

Needs -> Values & Beliefs -> thoughts, feelings & emotions -> Behaviour & actions

 

Enligt Marcus är det viktigt att värderingarna och organasitionen stämmer överens med vad man säljer.

 

Han fastslår följande fyra saker som kritiska för lyckas.

1. It’s one customer experience

2. Designing is not just about interfaces

3. Idealistic brands outperform 

People don’t buy what you do, they buy why you do it.
– Simon Sinek

4. Customers are not as important

Happy employee = Happy customer

It should go without saying, if the person who works at your company is 100% proud of the brand and you give them the tools to do a good job and they are treated well, they’re going to be happy
– Sir Richard Branson 

Han avslutar med at säga var ”Authentic” och embrace your values! Dvs var äkta och hitta och förstärk era värderingar och använd dem i er dialog med kunderna.

Jag tycker att denna bild som jag hittade på Instagram säger en hel del.

Vad är egentligen privat på nätet idag? 

En föreläsning som jag var mycket nyfiken på var The changing privacy landscape. Det var en representant från PEW Reasearch Center Lee Rainie och han släppte en färsk rapport om människors beteende i USA har ändrats efter Snowden avslöjanden om att USA avlyssnar den amerikanska befolkningen.

I undersökningen så ville man undersöka om man hade fått ändrade vanor och det var allt från hur man använde mail, prata i telefon till hur man gjorde med sina sociala media kanaler. Gångjärns in och läs hela deras undersökning.

34 % av de som var medvetna om övervakningsprogrammet (30% av de vuxna i undersökningen) så gjorde olika typer av åtgärder för att gömma eller skydda information från staten. Åtgärderna var allt från att ta bort sitt sociala media konto till att prata med person ansikte mot ansikte istället för att prata i telefon.

Det var sist och slutligen ganska få som visste hur man rent tekniskt kan skydda sig och sin integritet. Man ställde även frågan vem som man tycker att det är ok att övervaka och de var som synas väldigt beroende på vem man pmenade  att skulle övervakas.

En intressant sak var att republikanerna var mycket mera skeptiska till att staten övervakar medborgarna än vad demokraterna gjorde i undersökningen.

Han sammanfattade med att många är osäkra på hur internet och Socialmedier egentligen fungerar. På slutet blev det Q&A. En frågade hur han såg på vad som är privat. Det är väldigt svårt att svara på eftersom det är så personligt vad man anser att är privat. Han sade en riktigt bra sak.

Förr i tiden betydde privat, att man ville vara i fred.
Idag betyder det mera att man vill ha kontroll på vad som är publikt om en på nätet och andra instanser.

PEW centret gör många vetenskapliga undersökningar och en riktigt spännande som dök upp var om människor blir stressade av sociala medier. Man gjorde en vetenskaplig undersökning för några månader sedan. Det intressanta var att man inte kunde hitta någon korrelation mellan användande av sociala medier och stress. Man kunde däremot se att kvinnor som använde ny teknik för att hålla kontakt med sitt nätverk defacto var mindre stressade! Det fanns dock ett undantag och de var när någon i deras bekantskapskrets råkad ut för något sorgligt besked, då blev dessa kvinnor stressade av situationen men detta berodde inte på sociala medierna i sig.