Storyn behind the story (II)

Posted on december 30, 2015

0


Många som jag har pratat med har reagerat på Benitas recension av boken.  De allra flesta hade räknat ut att om man utmanar Julius Sundbloms beskrivning av hur den åländska självstyrelsen gick till, så kommer Benita att reagera känslomässigt och kanske inte så rationellt. Dock hade de inte sett den totala sågningen framför sig.
Några av kommentarerna som jag har fått är:

-hon hade bestämt sig före hon hade läst…

-oj här finns det en personlig konflikt begraven

För min egen hade jag väntad att hon skulle ha sågat mig ännu mera, att jag skulle ha fått typ tre överkorsade Marhällor.

Varför är då denna sågning så väntat. Det är inte första diskussionen med Benita. Den första hade jag på 90-talet och den andra för cirka 5 år sedan. Den gemensamma nämnare för båda dessa var att det var någon typ av förändring på gång. Man kan väl säga att Benitas styrka är inte förändring. Hon gillar helt enkelt inte när hennes världsbild blir rubbad.

Min första diskussion med Benita Mattsson Eklund

Jag hade började ha föreläsningar och kurser om Internet runt 1997-1998, när Benita i en artikel i Ålandstidningen sågade Internet som något fullständigt onödigt och att det var någon modern fluga som skulle försvinna.  Jag gick i svaromål på det i tidningen, för jag hade lite svårt att hålla med i hennes teorier om det.
internetvsfacebook

Vid den tidpunkten så fanns det lite över 120 miljoner internetanvändare (0,2% av jordens befolkning) och Benita var absolut inte ensam om att fördöma internet, men de flesta av dessa har insett att de var fel ute och erkänt att de hade fel. Idag är det närmare 3 660 miljoner användare eller närmare 50% av jordens befolkning. Det är självklart inte enkelt att sia i framtiden, men det har varit ett av mina uppdrag i arbetslivet att försöka analysera samtiden och hjälpa mina arbetsgivare att välja vilken väg man skall välja för att möta framtiden. Internet var definitivt en smärre kommunikations revolution, men det fanns en stor tröghet innan den större massan insåg fördelarna med internet.

Min andra diskussion med Benita

När jag hade arbetat inom internet branschen i 10 års tid, började man kunna skönja att det var något nytt på gång. Den sociala revolutionen på nätet började på allvar (2007) . På min dåvarande arbetsplats PBS hade jag några år tidigare försökt skapa ett nätverk av olika organisationer och nyckelföretag i det åländska samhället som skulle använda samma plattform. I början av 2000-talet använde över hälften av kommunerna, landskapsregeringen, tredje sektorn samt olika viktiga företag vårt CMS system. En stor omställning för IT-branschen var att det kom gratis programvaror, som det helt enkelt inte gick att konkurrera med (t.ex. wordpress som denna bloggpost är skriven i). I alla fall blev våren 2009 startskottet för mig att börja titta djupare på fenomenet. Min fru hade redan använt Facebook sedan 2007 för att kommunicera med sin släkt i Kanada. Jag själv använde andra kanaler som Skype och IRC på mitt arbete. Jag fokuserade först på att kunna hantera LinkedIn (vid den tidpunkten ett mera relevant verktyg för mitt arbete, B2B), men snabbt insåg jag även fördelarna med Facebook och att detta hade kommit för att stanna. Jag skrev i samma veva 10 artiklar i Ålandstidningen om sociala medier och hade 10 radioprogram.

I och med att detta återigen var en stor förändring, så ställde sig Benita på barrikaderna för att försvara det traditionella.

Innebörden av dessa två nya fenomen

Både internet och sociala medier har utmanat och förändrat hur kommunikationslandskapet ser ut och givetvis även journalistens roll, speciellt i ett litet samhälle som det åländska. Benita är van att från sin position alltid ha sista ordet och bestämma när en diskussion är avslutad, egentligen ingen större skillnad på hur det var 1922.
Detta gjorde att hon de två första gångerna (Internet och Sociala medier) bestämde när diskussion var avslutad och det försöker hon göra igen. Skillnaden är att idag kan man nå väldigt många människor på sociala medier, som i princip var omöjligt tidigare.

I  de två första diskussionerna så pratade vi om framtiden och då är det egentligen bara tiden som kan bestämma vem som hade rätt i sak.

Den tredje diskussionen går så mycket djupare än Benitas försök att maskera det till en recension av en bok.
Det är dags att flytta ut diskussionen till en betydligt mera neutral spelplan, än den traditionella som hon är van med.

Så Benita är mera än välkommen hit🙂

Fortsättning följer…

Föregående post