Trump USAś nästa president ?…

Posted on juli 22, 2016

0


Det är med skräckblandad fascination som man ser hur Trump och hans kampanjteam lockar fram det sämsta hos folk i USA, för att slå igenom media bruset.  Det gamla talesättet att all reklam är bra reklam även den dåliga, har aldrig stämt in bättre än de senaste tiden. Det gäller att få folk upprörda på något sätt så att de delar det i sina social nätverk. Till exempel Sverige Demokraternas framgång i Sverige är helt klart ett bevis på det. Det tråkigaste är att folk struntar helt i om det är fakta eller inte. Det enda som behövs är att skylla på någon annan part, för att man skall få med sig folkmassor.

Det samma gällde med folkomröstningen i England #Brexit . Den blev att handla om invandring tack vara att den väldigt lite handlade om fakta utan mest om känslor eller egentligen påståenden.

Tillbaka till USA. 

Om man tror att de ”galna” utspelen från Trump är för att han är en okontrollerbar tok, så är det tvärtemot planerat av hans taktiska kampanj team för att få spridning. Det senaste konststycket att sno Obamas frus tal och hålla det på konventet är tyvärr lysande. Det djupt tragiska är att alla vet att de ljuger när de skyller på talskrivaren som kanske inte ens finns utan är en pseudonym, men det spelar ingen roll eftersom folk är fakta resistenta ändå. Han gör sedan som alla populister skyller på en utvald grupp, i detta fall främst Mexikanare.

Varför det så effektivt

I mars i år gjorde man en undersökning på hur mycket reklam respektive kandidat hade haft hittills och jämfört det med Earned (dvs all ”reklam” som de fått i tidningsartiklar och i sociala medier). Se bilden
Trump

En av orsakerna varför Earned Media är så effektivt är att det är någon av dina ”vänner” som sprider det. Dessutom sprider ”gammelmedia” sprider hans ”galenskaper” eftersom det skapar mera trafik s.k. klick beten.
Om man sedan lägger till att traditionell marknadsföring som köpta banners är aktivt blockade av allt större del av populationen. I Sverige är det nu 40% som inte ser annonserna över huvudtaget och liknande siffror i USA, så är det mycket effektivt.

Det känns inte alls bra att Clinton skapar så lite Earned trafik jämfört med Trum. Man får verkligen hoppas att amerikanska folket tar sitt sans till fånga…

Den här videon från TedEd är värd att titta på.