Åsiktsfrihet är inte rätten att få ljuga.

Posted on maj 16, 2017

0


För 1,5 år sedan skrev jag fem artiklar i Ålandstidningen inför valet. Nu har jag skrivit tre till som handlar om samma tema. Den första publicerades onsdagen den 10 maj.

De senaste åren har man ofta sett kommentarer på Facebook som att media tystar ner ”verkligheten” och att folk som är politiskt korrekta väljer att inte säga som det är. Så för att råda bot på detta problem, så börjar man själv att sprida ”sanningar” från olika källor på nätet.

Texten har uteslutande handlat om att den ena eller andra folkgruppen är både extremt farlig, att man är otacksamma som kommer hit och lever på våra bidrag, samt snor våra arbeten och våldtar våra kvinnor och barn.

Källorna som man använder kommer ofta från webbsidor som har specialiserat sig på denna typ av nyheter som både upprör och förstärker bilden av att invandring och att flyktingar är bara av ondo. Webbsidor som har specialiserat sig på denna typ av information är t.ex www.friatider.se eller www.avpixlat.info. När man ifrågasätter de här källorna, så har de ofta svårt att förstå att det finns en agenda bakom dessa falska nyheter och fakta.

En svensk tidning ekuriren.se gjorde en granskning på varifrån de här nyheterna egentligen härstammar ifrån. I deras undersökning hittade man en Facebook grupp som heter Granskning Sverige som fungerar som en propaganda central. Den koordinerar allt från falska intervjuer till att man helt enkelt hittar på rasistiska nyheter. Betalningen är 1 000 kr för en intervju, som blir publicerad av www.friatider.se. Den här typen av fenomen kallas för trollfabriker och det har till och med blivit ett strategiskt vapen mellan olika länder. I Ryssland finns det etablerade trollfabriker som har försökt och högst troligen påverkat både Brexit och amerikanska valet.

Falska fakta har nu även blivit ett effektivt sätt för politikerna för att påverka demokratiska val. Att politiker har varit flexibla med sanningshalten i sina vallöften är inget nytt, men det nya är att man inte drar sig för att blåljuga, bara man vet att det upprör en del av befolkningen och att faktat bekräftar deras fördomar och att det finns någon lämplig syndabock. Det är den synliga delen av propagandan, men det finns en minst lika effektiv eller om möjligt ännu effektivare sätt att påverka de som är mottagliga för denna typ av propaganda. En psykolog Michal Kosinski utvecklade för några år sedan en metod att analyser folks åsikter beroende på vad de gillar på Facebook. Hans forskning har används av ett bolag Cambridge Analytica där Donald Trumps högra hand Steve Bannon är styrelsemedlem. Kortfattat handlar det om att hitta personer som på Facebook har gillat olika typer av sidor som är intoleranta och sedan se till att dessa personer får annonser med budskap för att rösta i rätt riktning.

Ett av favoritargumenten när man ifrågasätter de personer på facebook som delar dessa falska fakta, så är att de menar att man tummar på deras åsiktsfrihet.

Att tycka vad man vill är en demokratisk rättighet, men att sprida ut lögner är inte det.

 

Annonser