Fotspårsturism, sökvolym och konverteringar

Posted on februari 12, 2022

0


Det har blossat upp en diskussion om man skall ge bidrag till film eller ej på Åland. Ett dilemma som Åland har är att vi saknar underlag och fakta om vad som lönar sig i många hänseenden. Ofta tas beslut på rutin och magkänsla, ibland kan de vara riktiga bra och ibland mindre lyckade. Om man inte gör en utvärdering baserad på fakta, så är det svårt att säga med någon större säkerhet om resultatet från en aktivitet har utfallit. Vi vet t.ex extremt lite om vilka turister som faktiskt kommer hit och övernattar.

Vi har mätvärden som resenärer till Åland som är arbetsrelaterade, turism, kryssningsresenärer och ålänningar i samma klump. 2019 var det 1 660 634 resenärer från Sverige, men det betyder inte att det var 1,6 miljoner svenskar som turistade Åland. Många av resenärerna från Sverige är ålänningar som är på väg hem och svenskar som byter båt i terminalen eller åker fram och tillbaka mellan till exempel Grisslehamn och Berghamn. Det är ganska stor skillnad på resenärerna från Finland. Under 2021 så har var fjärde resenär från Finland tagit in på hotell och det är också rimligen inte bara finska resenärer utan en hel del ålänningar bland dessa.


Vilka turister har varit här ?
Det vore mycket bra om vi skulle veta lite mera om vilka turister som kommit hit, får då skulle man kunna effektivisera marknadsföringen och satsa på de saker som fungerar.
Från många håll i den åländska turistbranschen har det kommit signaler att turisterna 2021 var mera ekonomiskt välbeställda eftersom de handlade mera och tittade inte på priserna, samt alla dyra hotellrum åkte först och så många dyra sportbilar har nog inte synts tidigare turistsäsonger på Åland. Allt tyder på att det är rika finska turister som annars skulle ha åkt utomlands som valde att komma till Åland förra sommaren, samt att det var en otrolig energi boost för Mariehamn när Kryssningsbåtarna tog i land. Det märktes inte på övernattningarna, men hos butikerna i Mariehamn och för all del även t.ex på museernas besöksantal och speciellt Pommern som fick 37 388 besökare i Juli 2021. Det var mera än 10 000 flera än 2019 (26 395), enligt Museichefen Hanna Hagmark så berodde den stora ökning på kryssningsresenärerna. Man kan bra se en korrelation mellan besöken och ökad sökvolym på Google och det är viktig indikator att titta på om ens produkt eller aktivitet har ett attraktionsvärde för potentiella besökare.

Sök på Google efter Pommern och besök i museet

Skillnaden på Facebook och Google annonsering

Många använder Facebook för att annonsera för att det är billigt och man kan nå väldigt många potentiella kunder. Det är däremot inte självklart att man når rätt personer med sina Facebook annonser. Om man t.ex har en pizzeria och vill få mera kunder, så kan det var svårt att hitta rätt personer på Facebook när de är sugna på en pizza. Däremot kan det vara enkelt att finnas på Googles sökmotor när någon är sugen på pizza och söker på google.
Enligt Google så börjar 8 av 10 personer att söka på Google innan de tar ett beslut vad skall köpa. Det är visserligen risk för att Google drar lite hemåt, men det känns ändå fullt realistiskt. Oberoende så är sökvolym en källa till fakta, man måste dock sätta det i rätt perspektiv.
Om man skall annonsera på Facebook så kan en bra tumregler vara att om man sätter in ett Facebook inlägg och ingen reagerar de första timmarna på innehållet så är det dumt att sätta pengar på att boosta det innehållet, däremot om det finns ett naturligt engagemang på innehållet så kan det vara värt att satsa pengar och se till att det får en större spridning. På liknande sätt så kan man se om det finns ett naturligt intresse för en produkt eller en aktivitet på Google. Är det ingen som söker efter det som du skall sälja, så kräver det mycket arbete(marknadsföring) innan folk börjar söka efter den.

Vandringsleder vs Discgolf

Vi kan bra se fenomenet när pandemin slog oss i mars 2020. Folk började ändra sina invanda beteenden. Åland var känd för en del saker som golfturism, fisketurism och cykelturism. Pandemin gjorde att människor kunde inte vara inomhus och göra aktiviteter så man började istället umgås utomhus med sina närmsta vänner och familj. Folk började besöka vandringsleder och göra utflykter som aldrig tidigare. Discgolf var också en av de saker som aktiverade människor. I Finland så kopplade man inte ihop vandring med Åland utan det var Lappland eller Alperna, men man ser mycket bra att i maj 2020 så börjar finländarna planera sina semestrar och plötsligt dyker Åland och vandring upp som ett alternativ. I maj 2020 är det nästans 500 personer i Finland som söker på ”Ahvenanmaa” och ”Vaellusreitit” (vandringsled). Discgolf hade faktiskt ett naturligt sökflöde redan innan covid och det hade med att det fanns en discgolf bana i Mariehamn och i Lappo. Det var ca. 10 personer i månaden som sökte förutom en förhöjning under sommarmånaderna med 40 i Juli 2019, sedan tar det fart ordentligt i och med att presskonferens i maj 2020 berättar om discgolf satsningen. Man kan bra se skillnad i sökvolymerna i vandringslederna och discgolf. Det är skillnaden i att underhålla engagemanget i discgolfen och att inte göra det när det gäller vandringslederna. Det finns dock ett naturligt engagemang som är en bra möjlighet för att locka hit mera vandringsturister.

Skillnaden på Hjerson och Stormskärs Maja

Det har varit en ganska infekterad diskussion om satsa pengar på Stormskärs Maja eller inte. Om jag har förstått det rätt så satsar man öronmärkta pengar i filmprojekten, som är gjord på ett sådan sätt att de endast får ut stödet mot kvitto. Det är egentligen mycket liknande den ide Åland Boost som företagarna på Åland lanserade, men där var det istället ålänningarna som skulle välja mottagarna/näringsidkarna av pengarna. Poängen är att man samtidigt får en film som har potential att bli populär och skapa PR för Åland, men även ibland kunna skapa ”fotspårsturism”. Helt klart skapar Hjerson sök på Google. I Sverige har Hjerson över 300 000 sökningar, men endast 200 av dem har sökt kombinationen Hjerson och Åland.
Jämför man med Stormskärs Maja så finns det ett riktigt högt organiskt sök på den varje månad som dessutom stiger i juli månad. Det är över 42 000 sökning per år på ”Myrskyluodon Maija” och 500 som sökte på kombination med Åland i Juli.

Det finns med andra riktigt bra förutsättningar för fotspårsturism om NÅGON TAR HAND OM DEN BITEN PÅ ALLVAR, annars blir det som med vandringsleder ett litet brus med besökare som kommer hit.


Sammanfattning

Det är bra att man börjar begära in vad olika satsningar ger, för det dräller tyvärr för mycket av satsningar, som det inte finns något annat faktaunderlag än att det känns som att det är bra för samhället på något sätt. Stormskärs Maja har alla förutsättningar att bli fotspårsturism. Nästa bloggpost kommer att fortsätta på detta tema och handla om discgolf konvertering.

Posted in: Uncategorized