I mitt fjärde program tar jag upp hur man skall bete sig i Sociala Medier eller kanske främst på vilka olika sätt man kan göra det. Jag betonar också vikten av att ha en egen SoMe strategi eftersom risken är att man i något skede annars kan hamna i onödiga problem. Jag tar också upp min egen SoMe strategi och varför jag började med att skriva ner den! Det är mycket tack vare Malin Ström eftersom hon är en föregångare med sin, sedan att jag inte helt och fullt håller med om hennes strategi när det gäller hur man hantera sitt facebook konto är bara spännande 🙂 Jag personligt och hon privat.
Jag tar även upp min graf över de 8 olika facebook profilerna. Den är en kombo av Brit Stakston och Niclas Strandh samt Fritjof Andersons 9 facebook profiler.
Här kan Ni lyssna på del 4
Malin Ström
mars 27, 2011
Hej Mats,
Jag tror att du har missuppfattat min strategi för min privata FB profil. I höstas formulerade jag hur jag ser på och använder mina olika sociala media profiler för olika ändamål. Så här skrev jag på min profil (http://www.facebook.com/fbmalin):
”Jag älskar att knyta nya kontakter med människor och bygga nätverk för privata och professionella skäl. Som verktyg för att underhålla relationerna till dess att vi ses IRL, använder jag mina profiler på Facebook, Twitter & Linkedin för att kommunicera med mina olika kontaktytor.
FACEBOOK: Mina inlägg i min Facebookprofil är av personlig karaktär och är endast roande för mina vänner som känner mig väl. Mitt privatliv är också just… mitt privatliv, varför jag undanber vänförfrågningar från affärskontakter och ytliga kontakter som jag bara har träffat vid ett fåtal tillfällen.
På min offentliga FB sida ”Sociala medier” delar jag däremot gärna med mig av mina professionella kunskaper och skapar innehåll tillsammans med er. http://www.facebook.com/CUIRLsocialamedier. Följ mina inlägg, ställ frågor, konversera och bidra till både mig och andra med dina inlägg, länkar och kommentarer.
LINKEDIN: I detta forum underhåller jag mina kontakter som jag har en god relation med IRL och som jag vill hjälpa/få hjälp av med att öppna dörrar i affärsvärlden. http://se.linkedin.com/in/malinstrom
TWITTER: Min Twitterprofil är öppen för alla och inläggen offentliga. Vill du lära känna mig bättre och samtidigt få en bild av min profession – Följ mig gärna på Twitter konversera med mig där 😀 http://twitter.com/malin_strom”
Det som jag tror att du har missuppfattat är att jag skrev att mitt ”priivatliv är just mitt privatliv” och glömde att läsa att mina uppdateringar är av PERSONLIG KARAKTÄR. Att hålla uppdateringarna personliga och INTE privata är enligt mig en av nycklarna till hur man skapar engagemang i sociala medier och hur man personifierar sitt varumärke. Därför motsätter jag mig ditt uttalande som du skrev i din blogg ovan.
Anledningen till att jag inte valt att tävla i: ”Vi som har flest FB vänner när vi dör vinner” har att göra med att jag rekommenderar KVALITET i första led. Styrkan i sociala medier och vid viral marknadsföring sitter ju i ANDRA led, dvs vänners vänner.
Jag har valt att ha ett hanterbart antal kontakter som jag har tid att ta hand om, konversera med och bry mig om… och dessa vill jag ska känna sig utvalda och speciella i mitt liv… för det är de också! Jag menar, om jag blir tillagd som vän av en person som har 500 vänner eller fler – hur speciell känner jag mig för den då? Jag tävlar ju om uppmärksamheten med 499 andra.
Äsch… 500 FB vänner tänker kanske någon annan, det är väl inte mycket? Mitt svar brukar då vara: Ställ upp 500 personer i ett rum, bjud hem dem på middag till dig och se hur många de är…
Sen teoretiskt sätt, om dessa 500 pers gör en uppdatering under samma timma, så skulle det innebära 8,3 uppdateringar per minut i nyhetsflödet. Vilken översikt får man då på vad ens vänner gör eller behöver hjälp med? Det är DET som jag har valt att fokusera på gällande mina FB vänner – att bry mig om dem och hur det går för dem i deras vardag.
Till vardags minglar jag mer eller mindre dagligen i ett stort antal nätverk och drev även själv ett aktivitetsnätverk i Facbook med 400 medlemmar som träffades flera gånger i veckan på regelbunden basis under nästan 2 års tid. Aktiviteterna utgjordes av aw, middagar, sportaktiviteter, picknick etc och var en plattform för att skapa relationer i verkliga livet.
Eftersom jag själv deltog på majoriteten av våra aktiviteter och var ansiktet utåt blev naturligtvis många av medlemmarna även mina vänner… men däremot, skulle jag släppa in ALLA medlemmar som jag träffade och umgicks med i min FB profil, dvs även de som jag bara kände mer ytligt?
Jag var således tvungen att ta samma typ av ställningstagande som ex. Ska man som lärare bli FB vän med sina elever? Ska man som chef bli FB vän med sina anställda? …och vilka konsekvenser kan detta få?
Jag valde att endast släppa in de som jag umgicks med på regelbunden basis och kände mig mer personligt engagerad i och som jag även umgicks med utanför nätverkets gränser. Någonstans måste jag ju sätta gränsen. För att inte behöva känna mig obekväm med att behöva tacka nej till de mer ytliga kontakterna i nätverket som jag endast träffat under en enstaka aktivitet och därmed inte kände, valde jag att formulera hur jag använder mina sociala media profiler i privata FB profil. Jag ansåg nämligen att det var bättre att klargöra detta direkt för att vare sig såra eller skapa irritation hos personer som jag inte valde att släppa in.
Mina uppdateringar och konversationer med mina vänner på FB är dock av personlig karaktär, EJ privat så där har du missuppfattat mig.
mazocialmedia
mars 27, 2011
Hej Malin och stort tack för ditt klargörande:)
Jag har kanske inte varit tillräckligt tydlig! Jag respekterar att du använder din facebook profil på ditt sätt och det är säkerligen det klokaste alternativet på alla sätt och vis i din situation.
Men det betyder inte att jag har samma princip till mitt facebook användande och det är ju här det blir väldigt intressant! Varför vi har olika inställningar!
Jag kommer att vara gästbloggare i http://www.socialbusiness.se inom de närmsta veckorna och där kommer jag att fördjupa mig i detta. Jag tangerar detta också i radioprogrammet.
Jag ser facebook som en kombo av personligt relaterade saker och ett nyttoverktyg för att kunna få geografisk hjälp via mitt nätverk. Och om man har den inställningen, så är storleken på ens vänner viktigare än att det är nära vänner. I del 3 i radion pratar jag om facebook, som dels personligt nätverk(som du använder det till) men även som personligt hjälpnätverk (min aha upplevelse kom här https://mazocialmedia.wordpress.com/2010/04/16/vulkanaska-och-facebook/) och marknadsföringskanal (där har du det löst med din fansida)
Så i ditt fall att använda facebook som enbart ett personligt nätverk, är ju ditt agerande helt klockrent!
Men vi som inte bor i storstad och ser det som självklart att höra om någon är på väg till Ikea (Ikea finns inte på Åland) och kan köpa med sig prylar därifrån. Då är facebook en kombination av personligt och ett hjälpnätverk och ju större nätverk, desto större chans att man får hjälp.
Den tredje delen att använda facebook som en marknadsföringskanal. Alla har inte en egen fansida som du och jag 🙂 Då tror jag att det kan vara av största vikt att man vet att företag tittar på ens profil innan nyanställning.
I en undersökning från Stockholms Handelskammare kollar 1/3 av företag på de arbetssökandes facebook profiler innan de anställer och det kommer inte att minska.
http://www.chamber.se/?id=1421&newsid=39133
Jag tror också att många företagare tror att man undanhåller något om man har sin facebook profil låst!
När det dessutom börjar finnas företag som har Sociala Media kompetens som ett av det viktigaste kraven för att få jobb http://csjobb.idg.se/2.9741/1.373513 så är det viktigt att visa att man kan behärska SoMe.
Jag hoppas Maria att du förstår att jag inte har något mot din facebook inställning, utan snarare är avundsjuk att du kan hantera den så 🙂 Men det finns så djupt i ryggmärgen i en öbo att ta hjälp av folk som man knappt känner. Den gemensamma nämnare är just öbo.
Du kan se samma fenomen på twitter, men då är det inte geografiskt utan vad du är intresserad av som du får hjälp med!
OBS Jag menade inte att du använder den för privat, för ett år sedan tänkte jag inte på vad det är för skillnad på privat och personligt. Det är också därför så himla bra att du skrev ut din SoMe strategi, så att folk börjar tänka i dessa banor.
Hoppas att du fick en liten inblick i hur vi öbor använder facebook 🙂
Solsken Mazen