Vilken twitter vecka #mintwitter

Posted on april 22, 2011

0


Vilken otroligt trevlig twitter vecka som jag har haft 🙂 Allt från nya intressanta bekantskaper och att ha en åländsk tweetup med @johanlange på tisdagen.

Fredagen den 15:e april:

Den började med att jag fick en inbjudan till crowdbooster och hade fem inbjudningar att dela ut. @ninaboel, @emiljansson, @Lexmarkus, @JennyEatWorld och @jocke som fick dem. Det var i det här verktyget som jag märkte att jag inte såg alla som har RT:a mina statusar.
Jag har varit dålig på att göra followfriday (#ff och #ffse#), men tog tag i saken och skickade iväg åtminstone namn på 80 personer som jag tycker är härliga människor och bra att följa. Den var dessutom inte komplett på långa vägar, får återkomma till det.

Lördag den 16:e april

Jag blev irriterad över att jag inte kunde begripa varför jag inte såg vissa RT och mentions när andra gör det. Så jag startade ett test där främst @mKanala@joakimlinstrom och @emiljansson hjälpte mig under kvällen. Med deras hjälp kom jag fram till att det beror på dels vilken klient man använder när man gör en RT och vilken man själv använder för att kunna se dem. Artikeln här.

Söndag den 17:e april

Då startade jag upp min zerply profil som jag fick inbjudan av @JennyEatWorld_. Det var också på söndagen som jag fick tipset om @andreaskrohn som är ansvarig för www.twittoppen.se av @infomastern. Jag tog kontakt med honom och fick klartecken att Åland skall få en egen ort mot att jag maila in en lista med åländska twittrare. Jag knopade ihop en lista med ca. 170 åländska twittrare. Det var också denna kväll som @johanlange tog kontakt och undrade om vi skulle ha en tweetup på Åland på tisdagen. Satt och förberedde radioprogrammet med @mymlan.

Måndag den 18:e april

Fick en aha upplevelse om varför det är viktig att sätta punkt före en @ adress om man vill att alla skall se ett meddelande. Även här beror det på klienterna om det syns för alla eller inte. Sätter man inte punkt framför så ser bara den personen man har skickat meddelande till.

Tisdagen den 19:e april

Den började med att jag blev den högst rankade svenskspråkige twittrare in Finland med hänseende av #followfriday. Jag var också nummer #15 i Finland.
Det var förstås en effekt av fredagens #ff kampanj.
Här hakade jag även på i SEO-kampanjen mot självmordsguiden som Pontus Lööf drog igång. Min artikel om det!
Sedan hade vi tweetup Åland med @johanlange och @matslundberg @ Texas Longhorn. Mycket trevlig tillställning.

Onsdag den 20:e april

Då började det dyka upp åländska twittrare på www.twittoppen.se Det var intressant att se var man stod i jämförelse med twitter eliten i Sverige och jag blev överraskad att jag fick så pass hög kvot på inflytande i Sverige. Min trstrank(mitt inflytande) är 1,46 och räcker till en 197:e plats av 73 960 twittrande svenskar. Det innebär att jag t.ex. hamnar på delad 7:e plats i Göteborg,delad 5:e plats i Malmö och skulle vara högst rankad i Örebro.
Plötsligt fick jag också ett tweet att jag var den tredje populäraste twittraren i Sverige.

Sedan var det äntligen dags att få ha @mymlan för mig själv i 30 minuter i mitt radio program. Jisses vilken kvinna! smart, trevlig och otroligt mysig att prata med! Direktlänk till programmet

Torsdag den 21:a april

Sätter jag igång mitt klout konto och även här blir jag mycket glad när jag ser vilken faktor jag har som baserar sig på vilka nätverk man har i twitter och facebook. Kände mig djupt hedrad när @paulronge frågar mig angående SNgate och RT mitt svar 🙂
Det är också nu som vi (per_p, RudolfChristian & JohanLange) börjar planera för en fiske tweetup på Åland i början av juni.

Några intressanta twitterverktyg som dök upp under vecka var.
  • Tweetfighting  där kan man jämför två twittrares aktivitet mot varandra.
  • Bettween här kan man kontrollera vad som har sagts mellan två twittrare på twitter. Tack för tipset @petrajankov