Google plus en killer ?

Posted on juli 4, 2011

2


Det är övervägande positiva kommentarer om Google + bland ”early adopters”. Till skillnad mot wave, där folk inte visste vad den skulle användas till, så är det istället till många saker som Google + kan användas till och diskussionerna går höga om vilka olika andra kanaler/företag som kan bli hotade.

Jag sätter ner mina tankar vilka tjänster som eventuellt kan bli hotade ur mitt perspektiv.

Jag börjar med två stycken tjänster som har tänkt satsa på det ”privata”. Problemet med att kunna satsa på bara privat innehåll är väl två stycken. Dels hur skall man få spridningseffekten dvs få med de personer som vill ha där och framför allt affärsmodellen.

Diaspora.

Det såg intressant ut och jag fick ganska tidigt en inbjudan, men fick bara ihop tre stycken vänner (via twitter) och det kändes som att det inte skulle tillföra något, sedan är det förstås svårt att säga innan man har nått kritiska massan med vänner, hur väl en tjänst fungerar.
Tar de hotet på allvar? Svårt att säga.
Det här är deras senaste tweet…


Vad innebär Google+ för Diaspora?

Dödsstöten är min gissning… 

Mycube

Jag har tyvärr inte testat MyCube Johan Staël von Holsteins Privata SoMe verktyg. Däremot har Sara Hernandez testat det och kanske han har en affärsmodell med sin interna valuta, men …

Det här är hans reaktion hittills på twitter. Vad innebär Google+ för MyCube?

Om inte dödsstöten, så i alla fall mycket kraftig uppförsbacke.

Både Diaspora och Mycube är fortfarande i Alpha och Beta fas.

Om vi då tittar på de tre stora giganterna inom kontaktverktyg.

LinkedIn

Det självklara verktyget senaste året för professionella kontakter. Det har konkurrerat ut Xing och Plaxo och har vuxit i Sverige till 1 miljon användare från 100 000 det senaste året. Klot har just integrerat LinkedIn till sina verktyg för att räkna ut vilket inflytande man har inom sociala medier.
LinkedIn är kanske inte det verktyg man använder för att hitta nya bekanta, förutom  om man hänger i grupper och där kan komma i diskussion med nya spännande människor. I mitt fall hör det inte till mina morgonrutiner att kolla vad som har hänt där. Det räcker bra med veckorapporten och ibland gå in och titta om en person finns där och vilken bakgrund de har. LinkedIn är ett kanon verktyg för att hålla koll på förändringar på befattningar och rörelser i företag. Självklart också för rekrytering och får eventuella jobb erbjudanden.

Vad innebär Google+ för LinkedIn?

I den position som CV tjänst är nog LinkedIn ohotad, men om ambitionen är hos LinkedIn att det skall bli ett alternativ för intranet och kundtjänster (låsta grupper) så har de fått sig en rejäl törn. Speciellt om man enkelt kan importera sina LinkedIn kontakter till Google+ (på liknande sätt som branchout har gjort) och att integrationen med kalender och google docs blir av.

Twitter

Vill börja med att säga att jag älskar twitter. Ett helt underbart sätt att träffa nya och intressanta människor. Nackdelen med twitter är att det kräver stort arbete för att kunna börja dra nytta av det. Det har nog rensat bort väldigt många intressanta personer från flödet. Styrkan är också hashtaggarna för att snabbt hitta allt från världshändelser till att följa allsång på skansen.

Vad innebär Google+ för twitter?

Det var deeped som först skrev att Google+ kan bli en stor utmanare för twitter och tyvärr är jag beredd att hålla med honom. Speciellt om google får med en liknande funktion som hashtaggen. Åtminstone tror jag att de som är nyfikna på twitter eller inte har kommit igång med det i nu på allvar, kommer att få ungefär samma nytta och aha upplevelser från Google +, men med mycket mindre arbete. Så ökningstakten kommer nog att dras ner rejält för twitter. Jag är osäker på om det kommer bli en massflykt från etablerade twitter användare, men många av de som är här och testar, är twittrare, så risken finns helt klart.

facebook

Kontaktverktygens moder facebook… Många tror att det kommer att bli tufft för facebook, men jag är skeptisk av flera orsaker. Det blir intressant att se vad facebook har i rockärmen i morgon den 5:e Juli. Det som skiljer facebook åt mot Google + är att Google har Hangout(videochatten) och en smartare indelning av grupper. Facebook har bättre kalender och spel. När det gäller videochatten, så kan säkert facebook med ganska kort varsel få till en liknande tjänst, kanske redan i morgon. När det gäller grupperna så undrar jag om den har så enormt stor betydelse för facebook användarna sist och slutligen. Det kräver nog en hel del ordningssinne för att hålla det up to date, risken är väl att det blir original grupperna, som man sätter in familjen i och de andra blir orörda.

 Vad innebär Google+ för facebook?

Jag tror att det gör att facebook måste göra saker, men inga drastiska, för att hålla kvar merparten av sina användare. Det är för många som har fått nytta av sina facebook nätverk.

Microsoft

Det har jag beskrivit i min blogpost här. Jag har nog inte ändrat ståndpunkt där heller.

 Vad innebär Google+ för microsoft?

På sikt kan ett bra integrerat Google + bli riktigt jobbigt för Microsofts kassako Office. Nu skall erkännas att jag inte har testat deras office 365, men det spelar inte så stor roll om Google + får med affärsanvändarna som Google+ användare.

Lite hur jag använder de tre stora kontaktnätverken.

Det är ganska stor skillnad på vilka jag har i de olika nätverken.
I facebook är det 80% av ca 700 som har med Åland att göra, 10% är SoMe personer som jag träffat på twitter och resterande 10% är traditionella affärskontakter.
I Linkedin som jag har ca 680 kontakter. är det ca 80% som är traditionella affärskontakter och 10% twittrare och resterande har med Åland att göra.
I twitter är det väldigt är det nästans 100% nya kontakter som varken har med Åland eller mitt jobb att göra..

I google + kan man väl säga att de som jag är vänner med i twitter, facebook och LinkedIn är jag även vänner med i Google+.

Man kan sammanfatta det som att facebook nätverket är min lokaltidning och geografiska hjälpkanal, twitter min utrikes och nyteknik hjälpkanal och Linkedin är min affärstidning.

Jag har mycket svårt att se hur de skulle bli en massflykt från mina 80% normalanvändande facebook vänner inom de närmsta 2 åren. Jag rädd för att det blir en kamp mellan twitter och google+ för min personliga del.

Andra som bloggat

Taggat: