Ökampen – Syftet

Posted on oktober 4, 2011

15


Hur allt startade

För ganska exakt två år sedan började en skiss till ett projekt växa fram. Vi kan kalla det projekt X. Projekt X är ganska omfattande och i en del av momenten skulle det handla om att använda Sociala medier för Social Gaming och branding. Slutsyftet med projektet är att skapa buzz eller en hype för en destination, i det här fallet Åland.

Jag kom fram till ett upplägg som jag trodde att skulle vara ”görbart”. Då inställde sig frågan vem kan jag fråga och om de tror på det eller inte, eftersom mig veterligen är det ingen som har provat på detta koncept tidigare. Att diskutera detta med det åländska näringslivet var förstås nödvändigt, men de kunde inte ha en realistisk chans att säga om det var görbart, speciellt den delen som handlade om Sociala Medier, eftersom de saknar helt enkelt tillräcklig kunskap.

Första kontakten med SoMe Sverige

Då tog jag kontakt med någon som borde kunna såga projektet eller säga dels om det är unikt eller görbart. Jag kunde inte komma på en mera lämplig person än Joakim Jarnberg i Sverige.
Han sade att han inte hade sett något liknande och han tyckte att det såg intressant ut. Jag pratade med några till SoMe profiler om det och en Gaming Expert, så nästa steg var att hitta en huvudsponsor som finansierar det.
Tyvärr var det för många osäkra moment enligt dem och det kan jag i och för sig förstå att man tänker så och tiden far snabbt iväg.

Jag kunde dock inte släppa projektet, eftersom jag tror på konceptet och är på tok för nyfiken av mig och vill se om mina tankar stämmer även i praktiken.

Ökampen

Det var någon i mars i år som jag beslöt mig för att plocka ut  Sociala Media biten från Projekt X och köra den i skarpt läge, för att dra lärdomar och se om det kan flyga av sin egen kraft, men samtidigt få information för det större projektet.
Om jag skulle lyckas med det, kan jag sedan visa det åt de olika aktörerna att mina teser stämmer med åtminstone SoMe biten och därmed lättare få till stånd det.
Men eftersom i Projekt X, är SoMe bara en del och har en spelide med bl.a. en slutlig ensam segrare, så måste jag ändra helt på konceptet för Ökampen. Jag försöker därför testa saker både för Ökampen, men även vissa saker för Projekt X.

Ökampens spelide och röda tråd blev rebusrally tänket dvs att lösa en rebus för att komma fram till en plats tillsammans i ett lag både virtuellt och fysiskt på plats.

Jag ville även se hur långt man kan komma utan att marknadsföra Ökampen i traditionella mediakanaler eller för den delen via facebook annonser eller dylikt. Varför, jo jag vill se vilken impakt sociala medier kan ha att sprida ordet.Ett sätt att mäta det var att få ordet Åland att trenda på Twitter.

Varför vissa personer vart utvalda till teamen.

Situationen var följande att jag hade ingen sponsor och inga deltagare.
Den enda logiska slutsatsen var att diskutera med olika inflytelserika twittrare, eftersom de har stora nätverk och kan dessutom ge mig mycket relevant feedback från ett deltagarperspektiv.
Så jag hade möte med Deeped, Per_p, Brandoholic och Carnebro i maj och berätta om iden och undrade om de är intresserade av att deltaga i något unikt, som inte gjorts tidigare. De får dessutom veta att det är också ett test i skarpt läge för ett större projekt. Mycket glädjande nappade samtliga direkt.

Jag tar kontakt med några till mymlan, trulytherese, emanuelkarlsten med flera och när jag hade klart med personer till tre lag frågade jag Paf om de var intresserade av att göra ett annorlunda marknadsföringsprojekt. När de såg vilka deltagarna var, så var de med på noterna. Det här är den andra orsaken varför jag måste säkra vissa inflytelserika twittrare till projektet av krassa ekonomiska skäl.
Saken är väldigt enkel, skulle jag inte ha fått med namnstarka profiler, hade det inte blivit ett Ökampen! Så ni som är sura på dem för att de får vara med om saker, fundera på hur ni kan bli inflytelserika istället för att klaga på dem! Det gäller egentligen hela twitterelit debatten.

Det var väl här jag började att inse att Ökampen kan flyga av egen kraft, oberoende om Projekt X blir av eller ej.

Varför inte kändis twittrare?

Man kan ju fundera varför jag inte frågade någon av megafon twittrarna som @Adamalsing eller @fvirtanen som har större följarskaror. Det finns två huvudskäl till det.

1) Då skulle jag inte kunna veta om det berodde på för att de var kända i traditionell media.

2) Deras feedback skulle inte ha gett mig alls samma konstruktiva kritik, eftersom de använder twitter på ett helt annat sätt.

Lite utmaningar under resans gång innan lanseringen.

Jag ville ha ett fjärde lag med utmanare i dels för att kunna smyga igång och testa tekniken och beteenden i nätverken. Men framför allt eftersom det finns en infekterad debatt om twitter eliten vs resten, att det bara är utvalda som får delta och så vidare. Orsaken varför det bara blev ett utmanarlag, var att skulle det varit flera underdog lag, skulle deras chanser att vinna minska rejält.

Jag visste att elitdebatten skulle dyka upp förr eller senare, självklart visste mina handplockade deltagare det också.
Man kan säga att jag fick hicka när jag såg ordet #flickjox från Almedals veckan:) Jag förstod med en gång att nu var det någon ”insider grej” på gång.
Varför det blev ett problem för mig, var att eftersom min strategi var att vara hemlighetsfull kommer att kopplas ihop med #flickjox.
Jag valde ändå att vara hemlighetsfull återkom till varför.

Lansering av Ökampen!

Jag kunde inte tänka mig ett bättre ställa att lansera ökampen än på SSWC i augusti. Det var en utmaning att sticka ut där bland alla helt underbara sessioner.

Tryouten Start 1 september – 17 september

1 september var det dags att få deltagare till tryouten och helt enkelt var det inte, eftersom Ökampen var inte speciellt kännt och de egentligen inte visste vad det handlade om. Det kom dock 10 intresserade som ville vara med och kvala in.

De fick olika uppdrag t.ex som att aktivera andra bekanta i sina nätverk. Det allra första uppdraget var att ta ett foto där fyra personer bildar bokstaven Ö. Inte helt överraskande var det Karin Bäcklund som var snabbast 🙂

I samma uppdrag handlade det om att få så många som möjligt att sätta fotot som favorit på flickr. Den som hade mest hade 24 stycken.
Det fanns uppdrag som handlade om att ragga facebook gillningar och youtube likes.
Tempot var att det kom ett nytt uppdrag var tredje dag ungefär.
Det intressanta var att det inte förekom något knorr om #flickjox och spammning under tryouten. Problemet är nog så fort, när någon från bubblan gör något liknande så är debatten igång igen. Självklart blir det större spridning när de ber folk att göra något.

Tryout snabb utvärderingen

De tekniska utmaningar var att flickr var mycket ologogiskt och buggit, när det gällde hantering av vår Ökampen flickr grupp. Den godkände bara vissa deltagares foton, som skulle visas på Ökampen sidan med mera.

Det är just det här som är den knepiga biten med att använda externa tjänster, när man försöker att göra ett spel byggt på deras funktionalitet. De kan när som helst ändra förutsättningarna.
Jag var en aning späng på vad facebook skulle komma med på f8 konferensen i mitten på september.

Det här  var en av huvudorsakerna att jag körde själv för att snabbt kunna korrigera eventuella bortfall av tjänster och hitta på andra alternativ.
Det är nog endast denna gång som jag provar på den varianten, för det har nog varit en av de mest svettiga veckor i mitt liv. Självklart om man är ensam, är de vissa saker som blir eftersatta och den kritiken är befogad. De är trots allt ganska lätt att göra de sakerna bättre nästa gång.

Cyberkampen 25-29 september

Här börjar lagtävlingen och då introduceras även rebusarna som är den röda tråden för resten av tävlingen. Det fanns även ett moment av individuell kamp med här. Det var helt enkelt ett test att se om det gick att kombinera lagtävling med en individuell del.

Ett antal av uppdragen hade moment av ”Spam” men här ville jag jämföra vad som händer när de med stora nätverk satte igång, jämfört  med situationen med Tryouten. Det tog inte länge innan de visade sig att det blev upprörda röster och då avbröts de mest ”spammiga” delarna med omedelbar verkan. Det man kan säga i efterhand är att det är inget som tillför tävlingen något eller kvalité till tävlingen, men i detta skede när Ökampen inte var känd, så fick väldigt många upp ögonen för den, så jag är dock övertygad om att det var ett nödvändigt ont under premiär gången. Ledsen för det.

Cyberkampen snabb utvärderingen

Den var fem dagar i ett streck med många olika uppdrag, ett mycket tufft schema för deltagarna. Det var nog tyvärr nödvändigt av två skäl, dels för att skapa Buzz, men även för att hinna testa olika saker, när jag hade bra tryck i nätverken.

Det är dock för tätt intervall och det finns inget behov att det, för om det blir en Ökampen (II) eftersom nu vet ganska många folk vad Ökampen är. Dessutom tror jag att rebusarna i sig skapar motivation att utnyttja olika sociala plattformar för att söka hjälp i allt från twitter till Google + och därmed skapar context buzz istället.

Ökampen 1 oktober

Huvudsyftet här var förstås att marknadsföra Åland, med allt från att de checkade in, till att filma från olika delar av Åland, men samtidigt kunna engagera sina nätverk genom att bidra med filmer och hjälpa dem med rebusar.
Huvudtanken är att kunna involvera även ”tittarna i spelet” och absolut inte enbart som spammare och det finns helt klart delar som där folk i Sverige spelade in små filmer för att kunna ge poäng till sina favorit lag till att hjälpa knäcka rebusar. Långt över 70% av rebusarna fick lagen hjälp med att knäcka speciellt i Cyberkampen. Det intressanta var att de olika lagen använde olika teknik och forum för att knäcka dem.

Ökampen snabb utvärderingen

I ökamps delen kan man göra en hel del förbättringar, men i stort sätt fungerar konceptet.
Absolut största utmaningen är internet accessen. Det finns ganska många 3G master på Åland som ÅMT har satt upp (täckningskarta), men det finns tyvärr ganska många platser som är i radio skugga. ÅMT har betydligt bättre täckning på fasta Åland än vad deras konkurrent Sonera har.

Slutord.

Ökampens syfte handlar bland annat om att marknadsföra Åland på ett nytt sätt dvs att skapa en snackis om Åland i Sociala Medier i Sverige och därför var det mycket glädjande när Åland trendade på en fjärde plats på finaldagen och 36 timmar framåt. Samtidigt är det ett test i skarpt läge, dels för nästa års Ökampen men även projekt X. Det är därför jag har valt att få in feedback från deltagarna och de får skriva den publikt eller skicka som mail.

Det är nog mycket som talar för en Ökampen 2, med en hel del förbättringar och större stab som sköter tävlingen 🙂

Till sist vill jag tacka de som har gjort detta möjligt att genomföra!

Mina Sponsorer (som har trott på konceptet och vågat testa något nytt)

Och sedan mina helt underbara deltagare som jag är stolt över att känna ❤

  • Joakim Jardenberg har spelat en mycket viktig roll i detta projekt, genom att han trodde på grejen och även ställde upp i tävlingen. Därmed gav han trovärdighet bland de andra som jag frågade. Ökampen är över och här lite lärdomar
  • Deeped har också haft en stor inverkan på projektet förutom att han var med och gav klartecken i ett tidigt skede, så har han stöttat mig i en hel del twitter diskussioner. Ökampen och Deeped stryker flagg
  • Mymlan gav också projektet en rejäl skjuts när hon valde att ställde upp och då hade jag mina självklara ledare för de olika teamen klara. Post Ökampen
  • Kanske just de här tre är också de som har gamblat mest med sina varumärken om detta skulle ha blivit #fail så extra stort tack till dem.
Men självklart är jag djupt tacksam över att följande personer gjorde ökampen möjlig:  @emanuelkarlsten, Per P [ Ni som blev upprörda av Ökampen ] [ Vad menar du med Ökampen? ] ,  @Carnebro [Efter Ökampen], @brandoholic, @Trulythrese [ Ökampen – bra bättre – bäst ] @carinakit [And the winner is ]
Tack alla andra som har engagerat er i tävlingen det skulle inte varit samma sak utan er heller.
Solsken Mazen
Posted in: Ökampen